Det tog mere end 50 år for Ford at sende Mustang over Atlanten og ud til de europæiske kunder. Først i 2015 kunne vi, helt officielt og uden at bruge parallelimportører, købe en ny Mustang i Danmark.
At der er danskere, som brænder efter at få den mest berømte pony car, sportsvognen til de amerikanske masser, mellem hænderne, er blevet slået fast med syvtommersøm i de forgangne 7 år. Siden skibet med de første Mustang lagde til i Europa, er der solgt 326 af dem i Danmark.
Den originale Mustang har fået selskab af en elektrisk crossover, der bærer samme navn – med Mach-E tilføjet – som selvfølgelig langt overskygger den, når det kommer til antal solgte.
Men det er originalen, der er den ægte Mustang, og når en ny har verdenspremiere, går Ford amok i en rus af historier om alt fra vilde fans over fabriksarbejderne der samler bilerne i Flat Rock, Michigan, til Den Ultimative Amerikanske Frihed.
Mustang er uvant med så store skærme
Den syvende generation Mustang, den anden i Europa, er så uprætentiøs, stor og klassisk, som den skal være. Formlen er præcis den samme som er brugt til den udgående generation: Muskler i designet, muskler under motorhjelmen.
Designet er en blanding af nyt og gammelt. Den dybere grill kommer vi snart til at se på en faceliftet Kuga, men ingen anden Ford i Europa ser så bidsk ud som Mustang. Det siger måske ikke så meget, for Ford sælger efterhånden ganske få personbilsmodeller i Europa – indtil en crossover-afløser til Mondeo og elbilerne fra samarbejdet med VW dukker op.
I kabinen er Mustang ikke til at genkende. Bare fordi Mustang er klassisk, og på flere måder opfattes som gammeldags, skal den stadig digitaliseres og have store skærme.
Med en digital instrumentering på 12,4″, som flyder sammen med en infotainmentskærm på 13,2″ (med SYNC4-styresystem), kunne interiøret stamme fra en hvilken som helst almindelig bil.
Andre biler har ikke det enorme håndbremsegreb (mekanisk!) eller den lille gearknop størrelse golfbold, og i andre biler kan man heller ikke fifle med udstødningslyden og brænd-dæk-af-indstillinger. Kun i Mustang.
Passer det her setup med to enorme skærme i en Mustang? Selv ikke en Mustang kan klare sig uden digitalisering og udvidet infotainment
5-liters V8 med flere kræfter end nogensinde før
Rygterne har kørt i årevis. Mustang kommer som hybrid, og Mustang kommer som elbil. Mustang kommer med firehjulstræk. Det kan godt være, det sker en dag, men den nye udgave af Mustang holder sig i det spor, den kender.
En helt ny 2,3-liters turbomotor er basismodel (den nuværende Mustang med den tidligere 2,3’er udgik hos os, men ikke i USA. Ydelsen holder Ford tæt til kroppen, men det er sandsynligt, den vil nærme sig 350 hk.
5.0 GT er den mest klassiske Mustang af dem alle. Den er, igen, stjernen. Heller ikke den kender vi ydelsen på, men tæt på 500 hk er realistisk. Motoren i GT’eren er igen den lækre Coyote-V8 på 5 liter, og standard er en manuel gearkasse.
En 10-trins automatisk er de dovnes valg. Men det valg kommer med en ny feature, som med sikkerhed aldrig vil blive tilladt i Europa, sidder i fjernbetjeningen. Uden at man sidder i bilen, kan man med Remote Rev-knappen brænde gummi af. Fordi man kan – fordi man har en Mustang.
Mustang 5.0 GT kan kendes på luftudtaget i motorhjelmen og en front med mere aggressivt design
Din nye lejebil til Highway 1 er klar i sommeren 2023
Som det altid har været, kommer Mustang også i syvende generation som coupé, eller fastback, og som cabriolet.
Coupéen i den nuværende generation Mustang er den man vælger, hvis man kan lide at køre bil. Den er langt bedre afstivet og mere adræt. Cabrioleten, Mustang Convertible, er til vind i håret og til at blære sig.
Den nuværende ryster sig i karrosseriet, og forhåbentlig har Ford bedre styr på vridningsstabiliteten i den nye. Måske Mustang Convertible så vil egne sig som andet end udlejningsbil for europæere, som kører rundt på Highway 1 eller Ocean Drive.
Cabrioleten har fuldautomatisk kaleche. Sådan da. Ford må være bange for, at børn og andre med hang til at pille ved tingene vil køre taget ned på må og få. Derfor sidder der igen et stort håndtag i taget, som skal drejes, før man kan køre kalechen ned.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.