Elektrisk Opel Frontera kan blive en prisbasker
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 5. oktober 2020
Den gamle, som netop er kåret som Årets Brugtbil 2020, er ret gammeldags – men på den gode måde. Fokus er på køreegenskaber og god afstemning mellem speeder, rat og kobling. Men i den nyeste Seat Leon er fokus skiftet fra klassiske dyder til moderne skærme og assistenter. Det var allerede på vej, da faceliftet ramte den nykårede Årets Brugtbil i 2017. Det var med skærm i stedet for instrumenter og touch og assistenter.
Den nyeste Leon giver dig endnu mere af de nye trends. Masser af touch og få knapper, masser af assistentsystemer og et baglygtebånd, der løber henover bagenden. Tænk Porsche Taycan og Audi e-tron.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2020: Det skal du tjekke, inden du køber Seat Leon
Det er ikke så meget de ting, der minder mig om min mor – eller måske mere om stereotypen af en mor. Du ved, mor der passer på dig. Mor der bekymrer sig og mor der ved bedst. Skal du ikke have en varmere jakke på? Du ser spørgsmålstegnet, men det kan ikke høres. Det er en ordre.
På én gang betryggende og pisseirriterende.
Mor findes ikke kun i Seat Leon – hun findes i mange biler. Nok mest i koreanske biler og i biler fra Volkswagen-gruppen. Men jeg frygter at mor breder sig. Big Mother.
Fælles for alle bilister, der må køre bil uden ledsager, er, at de er mindst 18 år – og det er sjovt nok det år, man bliver myndig og må bestemme alt selv – altså undtagen det, som er forbudt ved lov.
Nu kører det lidt ud på et sidespor, men bare rolig, det gør man ikke i nyere biler. Ikke uden at ’mor’ bimler og bamler og måske hiver i rattet. I Seat Leon og andre nye biler fra Volkswagen-koncernen får du ikke engang lov til at nærme dig de hvide streger, uden at bilen bipper og skriver ”Kør midt i din vognbane.”
Det er ikke en venlig henstilling eller et godt råd – det er en ordre. Eller som mor ville have sagt; Det er bare god skik og opdragelse.
– Men ved du hvad mor? Jeg kører tæt på linjen, hvis det er det, jeg vil. Eller det gør jeg ikke, for jeg gider ikke høre på ’mor’.
LÆS OGSÅ | Ny Tesla-killer. Hold nu bare K***! Kun ét firma kan lave en ægte Tesla-killer
Den store gode mor aka. “Big mother” stopper selvfølgelig ikke der. Når du tager tændingen fra bilen, så kommer der en hilsen på centerskærmen: Har du husket alt? Har du din mobiltelefon?
Og når mor træder så meget i karakter, så bryder min verden sammen.
Husket alt? Det er godt nok et stort spørgsmålet. Har jeg det? Jeg ved det ikke. Jeg bliver forvirret, stresset og sur på mor – jeg kan ikke svare på det. Det er lige før jeg åbner min to-do-liste i Google Keep og tjekker Aula. Har jeg husket det hele?
“Åh, hold din mund – nu flytter jeg hjemmefra!” råber jeg – og smækker døren.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.