Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Tekst: Simon Hallenslev | Foto: Colourbox
Der er mange ting at tage højde for, før du drager afsted på en kør-selv-ferie. Selvom færdselsreglerne i Europa minder meget om hinanden, så er der alligevel nogle afstikkere.
LÆS OGSÅ | Billig benzin på bilferien: Så store er prisforskellene i Europa
I denne artikel får du nogle af de regler, der adskiller sig fra de danske. Vi kommer rundt om et par stykker, men husk altid at læse op på de specifikke regler i det land, som du er på vej til. God læselyst!
Uanset, hvor din kør-selv-ferie går hen, skal du have dine dæk i orden. Hvis du skal på kør selv skiferie, så skal du naturligvis have vinterdæk på din bil – og her skal du være særligt opmærksom på landespecifikke regler.
Hvis din kør-selv-ferie går til Østrig, Tyskland eller Sverige, skal du vide, at det er lovpligtigt at køre med vinterdæk i vintermånederne, hvis temperaturen er under 0-punktet, eller hvis der er sne og is på vejene.
LÆS OGSÅ | Test af vinterdæk: Derfor skal du vælge mindre dæk
Skal du på ski i Sverige, skal dækkene på din bil være specifikt udviklet til vinterkørsel. Det betyder altså, at helårsdæk, der ikke er M+S mærkede (mudder + sne), er et no-go i svensk lovgivning. Det samme gør sig gældende i Tyskland, Østrig og Schweiz.
Der er også specifikke regler for, hvor meget mønster du skal have tilbage. Den normale minimumsdybde er typisk 3mm, men i Østrig er det 4mm og i Frankrig er det 3,5mm – så tjek dine dæk.
Går din kør-selv-ferie til Tyskland, er det motorvejskørslen og miljøzonerne, der adskiller sig mest fra Danmark.
Ved kø på motorvejen i Tyskland holder man så langt til venstre som muligt, hvis du holder i venstre vognbane, og vice versa hvis du holder i højre vognbane. På den måde skabes en nødkorridor i midten til udrykningskøretøjer.
Det sidste nye i Tyskland – og Europa i al almindelighed – er skrappe miljøkrav. Går din rute gennem Hamborg by, er det på en enkelt strækning helt forbudt at køre i ældre dieselbiler. I de fleste tyske byer skal du også have dig et miljømærke i forruden, der skal passe til din bils forureningsniveau – glemmer du det, koster det 80 euro i bøde.
LÆS OGSÅ | Liste: Disse europæiske lande har astronomiske fartbøder
En kør-selv-ferie til Italien betyder ligeledes miljømærker i forruden. Bødestraffen hvis du glemmer det, er den samme som i Tyskland. I enkelte byer er det helt forbudt at køre ind, hvis ikke du er lokal.
Hvis du har haft kørekort i tre år eller mindre, skal du vide, at der gælder særlige regler for dig i Italien. Du må maksimalt køre 90 km/t på landevej og 100 km/t på motorvej – og hold dig til sodavand, for promillegrænsen er 0,0. For mere erfarne bilister er promillegrænsen den samme som i Danmark.
LÆS OGSÅ | Overblik: Her er de europæiske miljøzoner og betalingsmotorveje
Unge bilister under 24 år på kør-selv-ferie i Kroatien må ligeledes holde sig til sodavand, da der for dem er en promillegrænse på 0,0.
Derudover bør alle bilister udvise særlig forsigtighed, når det regner. Asfaltbelægningen er nemlig meget anderledes i det populære ferieland og er notorisk kendt for at blive glat i vådt føre.
Kører du på kør-selv-ferie i Europa er mange regler ens på tværs af landene. Alligevel er der – som illustreret herover – nogle afstikkere, hvorfor du altid skal tjekke op på reglerne i det land, du skal til.
Skal campingvognen med på krogen, når kør-selv-ferien går til Gardasøen eller Gdansk? Så er der naturligvis også et par regler omkring kørsel med campingvogne, der er værd at kende til.
Har du ikke erhvervet dig et trailerkørekort, må bilens og campingvognens totalvægt ikke overstige 3.500 kilo. Hvis du omvendt har dig et trailerkort, er du dækket helt ind i forhold til udenlandske regler, og vogntøjet må veje op til 4.250 kilo.
LÆS OGSÅ | Så meget koster det at tage bilen på ferie
Udover reglerne for vægt og kørekort, skal du blot overholde danske regler, når du kører gennem Europa med campingvogn. Når du kører med en dansk indregistreret campingvogn, skal andre europæiske landes myndigheder nemlig anerkende dansk lovgivning. Du skal derfor bare gøre og køre, som du plejer.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.