De rige har mange glæder, men de rige kan også godt lide fornuftige priser. Med en ny generation Lexus RX kommer en plug-in hybrid, og prisen er meget fornuftig: 868.500 kr.
Alt er relativt. Prisen på en ny bil står ikke i relation til prisen på alle nye biler, men kun til biler i samme prisleje. Hvis en bil virkelig er tæt på perfekt på alle punkter, så er den ikke nødvendigvis dyr, selv om den er dyrere end andre biler i samme klasse.
Først om et par dage afslører Simon Hallenslev, hvordan den nye RX fra Lexus kører. Han tager første tur i den nyeste udgave af den japanske luksus-SUV, men vi kan allerede nu fortælle priserne på den nye bil.
RX kommer for første gang som plug-in hybrid, og det gør, som bekendt, stadig noget ved prisen på det danske marked. Før Simon kommer med sin afgørelse, så vi finder ud af, om RX er god nok til at friste danskere, som ellers ville købe en Mercedes-Benz GLE eller en Volvo XC90, fortæller priserne fra Lexus, at den nye RX er relativt billig.
Plug-in hybriden RX 450h+ kan købes til priser fra 868.500 kr., og mens det da helt sikkert kræver en mere end god indkomst, så er det en noget lavere pris end hos Mercedes-Benz og Volvo. Det er også cirka 170.000 kr. laver end RX startede på i 2022.
Den nye RX kommer til Danmark i to varianter: Plug-in hybriden RX 450h+ med 309 hk og hybriden RX 500h med 371 hk. Den stærke hybrid er langt dyrere end plug-in hybriden
Hybriden med 371 hk løber op i næsten 1,6 mio. kr.
Den nye RX er langt mere interessant end den gamle, og det ikke kun fordi den er prissat meget lavere end den gamle. Plug-in hybriden, med 2,5-liters benzinmotor, firehjulstræk og 309 hk, kan med batteri på 18,1 kWh køre 68 kilometer på strøm, hvis man lader den op. Drivlinjen deler den med den mindre Lexus-model, NX.
Også den anden mulighed i modelprogrammet er spændende. RX 500h er en hybrid uden ladekabel, så her er det et langt mindre batteri, der lades op via energi fra nedbremsninger. Den har en ny 2,4-liters turbomotor, og systemydelsen er 371 hk.
Den har mange kræfter, og den har meget udstyr, fordi den kun kommer til Danmark som F Sport+. Head-up-display, adaptiv undervogn, 21″ alufælge, firehjulsstyring og ventilation i sæderne er bare få elementer i den meget veludstyrede F Sport+. Den koster så også 1.584.500 kr., så vi tager det for givet, at 500h-versionen af RX bliver sjælden i Danmark.
Der er næsten dobbelt op på prisen i forhold til prisen på den billigste plug-in hybrid, som til 868.500 kr. har udstyrsniveauet Comfort.
F Sport+, som er udstyrsniveauet forbehold hybriden med 371 hk, er med undtagelse af Mark Levinson-lydanlæg, panoramasoltag og metallak komplet udstyret
At købe basisudgaven af Lexus RX er ikke at nøjes
Til 868.500 kr. kommer RX i udstyrsversionen Comfort med mere end bare selvfølgeligheder. Den er så godt udstyret, at man kan blive på det udstyrsniveau uden at føle sig snydt for gode sager.
Dynamiske LED-forlygter, 19″ alufælge, aut. klimaanlæg med tre zoner, digital instrumentering, infotainment med 14″ touchscreen, el-justerbare forsæder, indtræk i kunstlæder, nøglefri betjening, el-betjent bagklap, varme i rattet, trådløs opladning af smartphones, adaptiv fartpilot og blind vinkel-system er inkluderet. Metallak til 12.500 kr. er det eneste, man skal tænke på.
Mulighed nummer to, udstyrsniveauet Executive, koster 91.000 kr. ekstra og i alt 959.500 kr. Dermed holder RX 450h+ i den udgave stadig under det, plug-in hybriden Mercedes-Benz GLE 350 e kostede før faceliftet (1.010.800 kr.). Executive er udstyret med 21″ alufælge, fodsensor til den el-betjente bagklap, læderindtræk, varme i bagsædet og ventilation i forsæderne.
Vi anser det for en selvfølge, at vælger man Executive, vælger man også Teknik-pakken. Til 13.500 kr. bugner den af gode sager som head-up-display, 360 graders kamera og luftfiltreringssystem.
RX 450h+ kan blive finere endnu. Som Luxury har SUV’en blandt andet adaptiv undervogn, dørindlæg i ruskind, træindlæg, flere justeringsmuligheder af forsæderne (med hukommelse for indstillinger), en finere type læder, el-justerbare bagsæder, kamerabaseret bakspejl og meget andet.
Prisen er 1.032.500 kr., men så er det også svært at ønske sig ret meget mere udstyr. Spørgsmålet er så, om det er mere end bare priserne for den nye RX, der er gode.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Polestar 2 kan nu bestilles i nye farver og med ændrede udstyrspakker, og rækkevidden stiger lidt i udgaver med baghjulstræk. Priserne holder niveauet og starter på 390.000 kr.
Den opdaterede RS Q8 i Performance-udgaven er med den stærkeste serieproducerede bil med forbrændingsmotor nogensinde fra Audi. Den har også taget titlen som hurtigste SUV på Nürburgring Nordschleife.
Kia skal have hjælp til at rydde lageret med Niro EV-modeller. Der er op til cirka 111.000 kr. i besparelser, men det handler udelukkende om fuldt udstyrede varianter og ikke basisudgaver.
Næste gang vi får Porsche Cayman at se, er det som elbil. Lyden af seks cylindre på sug fra denne Porsche Cayman GTS bliver således til en sørgelig svanesang.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.