Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
TEKST Bilbasen / FOTO PR
Synes du, at den nye ID. Buzz er blevet for elektrisk og hightech? Drømmer du i stedet om en oldschool Folkevogn, som kan klare den vilde ødemark uden ladestandere? Så er denne Volkswagen T1 fra 1966 lige noget for dig.
LÆS OGSÅ | Volkswagen ID.4 kan også være rå og ekstrem
Du spotter hurtigt den alternative undervogn, som gør den næsten 60 år gamle ’Bulli’ mere praktisk end en spritny ID. Buzz, når asfalten slipper op. Også selv om turen foregår med en hastighed á la en knallert.
Idéen til det terrængående rugbrød stammer fra 60’erne, hvor den østrigske Volkswagen-mekaniker og skiløber Kurt Kretzner drømte om at skabe det ultimative bjergkøretøj. Ifølge det originale salgsmateriale var den såkaldte ’Half-Track Fox’ designet som ’en ideel hjælp til enhver, som skal frem i svært terræn, herunder jægere, bjerghytteejere, læger, rørledningsmekanikere og lignende.’
LÆS OGSÅ | Første tur: Fede tider i en Volkswagen ID. Buzz
Kretzner tog udgangspunkt i den dengang helt nye varevogn fra Volkswagen. Og resultatet ser du på billederne her: En Volkswagen T1 med fire aksler, otte hjul – og larvefødder. Jeps, larvefødder!
Kretzner ønskede klogt nok et køretøj, som var lettere at styre end en kampvogn. Han udviklede derfor et design, hvor kun de fire bageste hjul var udstyret med larvefødder – mens fire dobbelte forhjul kunne dreje traditionelt.
LÆS OGSÅ | Galt eller genialt? Elektrisk pickup til amerikansk politi
Dette, kombineret med spærredifferentiale på bagakslerne, resulterede i en vendediameter på mindre end 10 meter. ’Den nye, ideelle og nem-at-køre Half-Track Fox gør det muligt at komme sikkert og komfortabelt gennem ethvert svært terræn. Sne, sand, sten, bjerge, små vandløb og skove kan nemt passeres i dette køretøj,’ fremhævede han stolt i brochuren.
LÆS OGSÅ | Verdens dyreste junior-Ferrari: Legetøjsbil til voksenpris
Takket være larvefødderne kunne Half-Track Fox forcere stigninger, hvor selv en garvet bjergbestiger måtte give op. At der imidlertid kun endte med at blive produceret to eksemplarer skyldtes muligvis, at Kretzner ikke mente, at kunderne havde særligt travlt.
LÆS OGSÅ | Ikonisk tegnefilms-Porsche solgt på auktion for vildt beløb
Med sølle 30 hk fra en lille 1,2-liters boxermotor kombineret med en modificeret gearing, var tophastigheden nemlig blot omkring 35 km/t. Altså lidt hurtigere end en moderne skilift.
Et enkelt eksemplar har dog overlevet, takket være Volkswagens afdeling for bevaringsværdige biler, VW Classic Vehicles. Her har man restaureret det, der startede som et almindeligt rugbrød i 1962, og som blev forvandlet til en Half-Track Fox i 1966.
LÆS OGSÅ | Nu til salg: Sjælden Bugatti med plads til hele familien
Den alternative ’Bulli’ blev senest set i Wien i 1985, før et Porsche-museum i Gmünd købte den i halvfemserne. I 2005 forsøgte et hold entusiaster at gennemføre en restaurering, hvilket imidlertid først lykkedes, da Volkswagens eksperter fik fingrene i bilen i 2018. Operationen tog flere år og indebar en komplet renovering af både karrosseri og mekanik, således at bilen i dag er fuldt funktionsdygtig.
Det store spørgsmål er så… Hvornår kommer den i en elektrisk variant?
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.