januar 5, 2024

Nyt bilmærke: Seres i Danmark til foråret

Kinesiske Seres er på vej til Danmark, og mærket kommer med sin første model – den mellemstore SUV Seres 5 – i foråret. 5’eren er på størrelse med Tesla Model Y og har op til 585 hk.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Er der virkelig brug for flere bilmærker i Danmark? Det mener K.W. Bruun, en importør der allerede har en stor og stærk portefølje af mærker i sin forretning; Citroën, Peugeot, Jeep og Voyah er bare en del af de mange mærker.

Til foråret, som indtil videre går løseligt under “2. kvartal”, vil K.W. Bruun introducere danskerne et kinesisk bilmærke, som efter Hongqi og Voyah er det tredje kinesiske mærke hos importøren: Seres.

Seres, der sandsynligvis udtales som øllene fra Aarhus (Ceres, hvis man ikke kender sin øl-historie), har kun produceret biler siden 2019, men er grundlagt som leverandør til bilindustrien i 1986. Det kinesiske marked er det dominerende hos Seres, men mærket opererer i dag også i markeder tæt på os, nemlig Norge og Schweiz.

Seres 5 er udviklet i samarbejde med Huawei

Seres arbejder, som en række kinesiske bilmærker, på en anden måde end bilmærker fra andre lande, når det kommer til markedsføring. Når bilerne kommer på det danske marked, går de under navnet Seres, men Seres har også heddet AITO i Kina, men det brand er blevet solgt til Huawei. Under Seres finder man også budget-bilmærket Landian, som laver billigere elbiler.

Forvirrende. Bestemt. Det virker måske ikke relevant for det danske marked, men den første Seres-model, der kommer til Danmark, Seres 5, er faktisk udviklet i samarbejde med Huawei, som er kendt for mobiltelefoner og datateknologi (og for at være blevet bandlyst fra USA for mistanke om spionage). Det bør, alt andet lige, give en bil, der er avanceret, når det kommer til infotainment.

Seres 5 er nogle få centimeter kortere end den populære Model Y, som Tesla alene i Danmark solgte omkring 18.000 styk af i 2023. Som Model Y kommer også Seres 5 med træk på to eller fire hjul, og hvis de norske priser er noget at gå efter, vil de danske priser ligge på niveau med Model Y (den fås fra cirka 383.000 kr.).

Opladning er ikke Seres’ stærke side

Seres 5, som den sælges i Norge lige nu, har firehjulstræk og en samlet motoreffekt på hele 585 hk og 940 Nm. Batteriet har en kapacitet på 80 kWh, og rækkevidden i følge WLTP er 483 kilometer på en opladning.

Når det kommer til opladning, går det langsomt. Meget langsommere, end det gør i Model Y. Seres 5 kan kun lade ved en lynlader med op til 100 kW, og Seres oplyser, at det tager 45 minutter at lade fra 30-80 procent. Imponerende er det ikke.

Seres producerer i dag fire bilmodeller. Seres E1, 3, 5 og 7. E1 er en mikrobil, 3 en kompakt SUV og 7’eren en stor SUV på størrelse med Kia EV9. K.W. Bruun lover allerede nu, at der kommer andre Seres-modeller end 5’eren til Danmark, men det er ikke nødvendigvis nogle af de modeller, vi lige har nævnt.

K.W. Bruun kalder Seres for et mainstreammærke, og vi kan kun håbe på, at det er ensbetydende med lave priser, når bilmærket kommer til Danmark.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS