Polestar 2 har været på det danske marked i godt to år. I løbet af de to år er det blevet til over 2.000 solgte eksemplarer. Nu har den fået en opdatering, så teknikken kan følge med konkurrenternes.
I eksteriøret er den nye “Smartzone”-front monteret, som vi også finder på den nye Polestar 3.Smartzone er navnet på en stor ‘plade’ foran på bilen, hvori sensorer og frontkameraet, der sørger for vigtige sikkerhedsfunktioner, er placeret.
Udover den nye front er der tale om minimale forandringer i eksteriøret, der inkluderer en ny modelbetegnelse på siden af bilen, samt et sæt nye fælge til den dyreste variant, men teknikken under skallen har fået en markant og betydelig opdatering.
Opdateringen giver blandt andet længere rækkevidde, men det mest markante er skiftet fra forhjulstræk til baghjulstræk på Single Motor-varianterne.
Længere rækkevidde
Hele modelprogrammet har nydt godt af den tekniske opdatering, da det giver en længere rækkevidde over hele pladen. Den største forøgelse er i Long Range Dual Motor, der nu kan køre 591 km på en opladning. Det er 104 km længere end den forhenværende variant og en forøgelse på godt 21 procent.
Årsagen til den længere rækkevidde skyldes blandt andet en ny elmotor, der er monteret i alle varianter. Den nye elmotor er placeret på bagakslen og giver en ydelse på 299 hk, fremfor de 231 hk som den tidligere elmotor har ydet.
Nu med baghjulstræk
Som noget nyt kommer Standard Range og Long Range Single Motor med baghjulstræk. Med baghjulstræk får man en forbedret acceleration ud af svingene – mere greb – da vægten forskyder sig mod de trækkende baghjul.
Samtidig giver baghjulstrækket en mere legesyg bil, der, forhåbentlig, slår lidt med bagenden, når speederen bliver masseret i skarpere sving. Med elmotoren placeret på bagakslen er vægtfordelingen i øvrigt tættere på 50/50, og dét giver en bil i bedre balance.
Hurtigere opladning
Med den forbedrede teknik følger heldigvis også mere effektiv og hurtigere opladning. Det gælder særligt Long Range-varianterne, hvor ladehastigheden er optimeret gevaldigt.
De kan nu lade med op til 205 kW ved lynladning, mod tidligere 150 kW,og nu oplades Long Range-varianterne fra 10 til 80% på 28 minutter. Det er 7 minutter hurtigere end tidligere.
Med den øgede rækkevidde in mente begynder det at se rigtig godt ud for Polestar 2. Rækkevidden på 654 km sender Polestar 2 mod toppen af listen i forhold til rækkevidde, hvor nærmeste konkurrent er Tesla Model 3 Long Range, der har en rækkevidde på 603 km.
Prismæssigt er Model 3 Long Range dog 25.000 kr. billigere end Polestar 2.
Mere performance
Vælger man Dual Motor med performance-pakken får man nu en ydeevne på 476 hk og 740 nm. Det betyder, at accelerationstiden er skåret 0,2 sekunder. Nej, det lyder ikke at meget, og i virkeligheden er det helt ligegyldigt..
Udover den opdaterede teknik får man også et sæt nye 20″ multiegede smedede hjul, der kun kan fås med Performance-pakken.
Med performance-pakken får man udover de specielle 20″ fælge og hjul også specielle Brembo-bremser, Öhlins-støddæmpere, Polestar Engineered Performance-chassis og et sæt sikkerhedsseler i guld-farve – matchende farven på bremsekaliprene.
Pris og levering
Det er allerede nu muligt at konfigurere og bestille den opdaterede Polestar 2, men leveringerne forventes først at starte senere på året – omkring august og september.
Prismæssigt starter den billigste variant, Standard Range Single Motor, ved 390.000 kr., og den er dermed steget med 15.000 kr. på baggrund af opdateringen. I modsatte ende ligger Dual Motor med Performance-pakke til 512.064 kr. Mellem de to finder man Long Range Single Motor til 415.000 kr. og Long Range Dual Motor til 440.000 kr.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.
Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.
Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.
Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.
Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.