Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Af: Bilbasen Blog / d. 5. juni 2021
Bor du i en lejlighed og har du ikke mulighed for at etablere din egen ladeboks? Så behøver du ikke opgive at få en elbil. Tilværelsen som elbilejer er sandsynligvis nemmere, hvis du kan lade din elbil derhjemme, men det er bestemt ikke et krav.
Læs med her, hvis du vil blive klogere på dine muligheder, når du ikke kan oplade din elbil hjemme.
LÆS OGSÅ | TEST: Kan lejlighed og elbil forenes? Vi tester Danmarks billigste elbil
Hvis du bor i en lejlighed eller et andet sted, hvor det ikke kan lade sig gøre at etablere din egen ladeboks, kan du i stedet for bruge opladere i det offentlige rum.
Udbydere som Clever, E.ON, Sperto (Danmarks åbne ladenet som er grundlagt af elbilister og prioriterer at levere ladeløsninger som er miljømæssigt og økonomisk bæredygtige) m.fl. har opladere etableret rundt omkring offentligt tilgængeligt til fri afbenyttelse mod betaling (hvis du klikker på en af udbyderne, kan du se et kort over nærmeste oplader).
LÆS OGSÅ | Hvor meget strøm bruger en elbil?
Clever har cirka 3.000 ladepunkter rundt omkring i landet, og har planer om at etablere 10.000 nye ladepunkter inden udgangen af 2025), E.ON Drive har 1.600 ladepunkter rundt omkring i Danmark, og Sperto har omkring 100. Og der findes andre udbydere end de tre. Eksempelvis Spirii, som er en relativt ny spiller på markedet.
Du kan også bruge plugshare. Plugshare er et globalt og søgbart kort over offentlige ladebokse til elbiler med over 440.000 ladebokse registreret i sit kort. Når du bruger Plugshare, er det på mange måder ligesom Google Maps. Du skriver ind i søgefeltet, hvor du befinder dig, og så viser Plugshare, hvor man kan lade sin elbil op.
Hvis du bruger offentlige ladebokse som din faste lademetode, kan det økonomisk set bedst betale sig at indgå en abonnementsordning med en leverandør. Når du indgår en abonnementsordning med en leverandør, kan du bruge leverandørens ladebokse til en mere favorabel pris, end hvis du ikke er abonnent.
Et abonnement fungerer på mange måder som hos en telefonudbyder. Du betaler for en fast mængde strøm, du kan lade hver måned, eller du betaler for ubegrænset brug.
LÆS OGSÅ | Er rækkevidde en udfordring for elbiler?
Du kan godt bruge en leverandørs ladebokse, selvom du ikke har et abonnement. Du betaler på stedet for den strøm, du tanker. Godt nok til en højere pris per kWh, end abonnenter gør, men det kan være en fin løsning, hvis du ikke vil være afhængig af en bestemt leverandør, eller i tilfælde af akut behov.
Har du ikke abonnement, betaler du eksempelvis via SMS eller en nøglebrik (Clever) eller via et ladekort uden abonnement (E.On Drive).
Hvis du er afhængig af daglige opladninger, kan det være besværligt at klare sig uden oplader derhjemme. Afhængigt af hvilken model, du kører, er du afhængig af daglige opladninger, hvis du kører omkring 100-200 kilometer om dagen.
Hvis du kører 50-100 kilometer om dagen, behøver du i princippet ikke lade din elbil op hver dag. Derfor kan du nemmere klare dig uden oplader på hjemmeadressen.
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.