Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Polestar starter næste del af sin rejse i dag. Efter en opstart med Polestar 1 og 2, som basalt set er taget fra Volvo-skufferne, bevæger det svenske mærke sig ud i mere selvstændighed med den nye Polestar 3.
Polestar 3 har intet design til fælles med nogen Volvo, og den viser det designsprog, Polestar vil bruge fremover. Hold øje med de kommende Polestar 4 og Polestar 5, som også vil bære den skarpe front med de liggende T-lygter.
LÆS OGSÅ: Test: Power for pengene i Polestar 2
Med Polestar 3 bevæger mærket sig også ind i et nyt segment – og samtidig et godt stykke op i pris. 3’eren er en stor crossover med høj ydelse, og Polestar har som ambition at blive mere premium end den “lavt” prissatte 2’er har medvirket til.
Polestar 3 er mærkets første crossover, og det er en stor en af slagsen. Karrosseriet er 490 cm langt (akselafstanden 299 cm), og den er kun et par centimeter kortere end BMW X5. Til gengæld er 3’eren markant lavere end X5.
Man kan allerede nu forudbestille Polestar 3 på den danske hjemmeside med et depositum på 10.000 kr. – og få den leveret tidligst i 4. kvartal 2023.
LÆS OGSÅ: Reserver din Polestar 6 roadster med 884 hk for 183.000 kr.
Der bliver ingen prisbillig indstigningsmodel til at starte med. Polestar 3 kommer pakket med to elmotorer og firehjulstræk (Dual Motor), Long Range-batteri med en kapacitet på 111 kWh (opladning med op til 250 kW), en rækkevidde på cirka 610 kilometer og de to pakker Plus og Pilot; head-up-display, Bowers & Wilkins-lydanlæg, 21″ alufælge, sæder med uldbetræk og meget andet er inkluderet i de to pakker. Luftaffjedring er altid standard.
LÆS OGSÅ: Første tur: NIO ET7 er velkørende for velhavere
Prisen starter på 800.000 kr. for versionen med 489 hk, og mens der er plads til versioner med lavere udstyrsniveau og måske et mindre batteri, er der ingen udmelding om noget i den stil.
Hvad man allerede kan bestille nu er en Performance-pakke til sin Polestar 3. Som til Polestar 2 er der tale om en softwareopgradering, som slipper ekstra kræfter løs: 28 hk og 70 Nm ekstra – så den store crossover/SUV får i alt 517 hk og 910 Nm. Rækkevidden falder til 560 kilometer.
Grundversionen vil sandsynligvis kunne opgraderes på denne måde via infotainmentsystemet til en forholdsvis lav pris.
LÆS OGSÅ: Mercedes EQS SUV – luksus på et højere plan
Men bestiller man den fra fabrikken, kommer den med 22″ hjul, ændringer i undervognen og gyldne designdetaljer. Merprisen er så også 80.000 kr.
Privatleasingpriserne er også allerede på plads. Standardversionen fås til 9.494 kr. om måneden efter engangsbetaling på 40.000 kr. (36 måneder, 45.000 km), og Performance-udgaven koster 40.000/10.995.
Hvorfor gå over åen over vand, som det slidte udtryk siger? Polestar er i hus med Volvo, og Volvo er anerkendt for biler med et ekstremt højt sikkerhedsniveau.
Polestar 3 har, direkte fra Volvo, de nyeste sikkerhedssystemer med videreudviklede radarsystemer, og venter man med at bestille til omkring 2. kvartal 2023, vil et nyt lidar-system med præcis aflæsning og scanning af omgivelserne – og mere effektive sikkerhedssystemer – være en mulighed.
LÆS OGSÅ: Polestar 5 bliver et elektrisk bæst med 884 hk
Med eller uden lidar får man en stor crossover med et interiør, som er løsrevet fra det, vi kender fra Polestar 2 (og Volvo-familien). Det Android Auto-baserede infotainmentsystem har fået en stor touchscreen på 14,5″, og den digitale instrumentering står nu ude i det fri. Man kan vælge mellem indtræk i uld, bio-baserede materialer og læder certificeret i forhold til dyrevelfærd.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.