Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
TEKST Rasmus Christiansen FOTO Porsche PR
Porsche har sat endnu en rekord, som i denne omgang hverken omhandlede hastigheder eller omgangstider. I 2023 kunne 911-modellen fejre 60-års jubilæum, og det valgte Porsche at fejre med en verdensrekord i højdemeter.
Den franske racerkører Romain Dumas førte an i denne rekordjagt, der sluttede 6.734 meter over havets overflade på den vestlige del af Ojos del Salado vulkanen i Chile.
Ideen om at køre en Porsche 911 op ad verdens højeste vulkan kom, som så mange andre gode ideer, til live efter et par øl blandt Porsche-kollegaer.
LÆS OGSÅ | Ken Blocks sidste video
Selv nogle af de mest kreative ingeniører hos Porsche havde svært ved at holde grinet tilbage, da de blev præsenteret for ideen første gang. Efter lidt votering frem og tilbage, og et smut forbi direktionsgangen, blev projektet dog alvor, og arbejdet gik i gang.
Til ekspeditionen blev der bygget to specielle 911 Carrera 4S, navngivet Doris og Edith. Målet med ombygningerne var at bruge så mange originale dele som muligt. Bilerne blev hævet til en frihøjde på hele 34,7 cm, hvilket også gav plads til et sæt seriøst grove dæk.
Den 6-cylindrede turbomotor fra 4S’eren yder 443 hk, og det stod hurtigt klart, at det var rigeligt med kræfter til at nå toppen. Udfordringen var i stedet, hvor mange af hestekræfterne, der stadig ville være i motoren, når man ramte 6.700 højdemeter. Her var der intet andet for end at prøve sig frem.
LÆS OGSÅ | Porsche laver 911 til terræn
Indvendigt blev der gjort plads til rullebur, ligesom også passagersædet blev pillet ud for at spare vægt. Det resterende af interiøret i bilerne er langt hen af vejen originalt. Derfor er radio, læderrat, digitalt instrumentering og endda det legendariske chrono-ur er stadig at finde i kabinen.
Doris og Edith er nogle helt specielle biler, og mens Porsche var i gang med slå rekorder med deres innovative tankegang, besluttede de sig for, at bilerne skulle køre på ‘Highly Innovative Fuels‘, bedre kendt som eFuel.
Der bliver i stigende grad forsket i bæredygtige brændstoffer, og Porsche var et af de første bilmærker til at investere i det i 2020.
Syntetisk brændstof hævdes at kunne reducere den samlede CO2-udledning med helt op til 90 procent. Dette skyldes ikke kun måden, brændstoffet produceres – men også, at energien til selve produktionen kommer fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller.
Med rekorden i de to specialbyggede 911’ere, beviser Porsche også potentialet for det syntetiske brændstof.
Der var, naturligvis, mekaniske udfordringer undervejs, men det var næppe dem, der var størst. Der var nemlig seriøse fysiske og mentale udfordringer for hele teamet for at komme til tops.
Snestorme, sandstorme og ekstreme minusgrader var blot nogle af udfordringerne, som Porsche-teamet bag rekorden stod overfor. For at undgå højdesyge blev teamet nødt til at stige langsomt og sikkert, hvilket uden tvivl har ført til mange kolde nætter i telt på bjergsiden.
Bilerne nyder nu en velfortjent pause på Porsche-museet i Stuttgart, og ingeniørerne har forhåbentlig skålet i en velfortjent øl efter succesen. Hvad de mon finder på næste gang?
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.