Jeg havde for nyligt fornøjelsen af BYD Atto 3: En kompakt, elektrisk crossover, der er så veludført, at den giver en danskerdarling som Kia Niro EV tørt på.
Nu er tiden kommet til storebror BYD Tang. Den er ikke kun storebror, fordi den er større, men også fordi den er ældre. Den store SUV, der er døbt efter noget, du spiser på sushi, har kørt i Kina siden 2018, men lanceres nu på det danske marked i sit andet facelift fra 2022.
Har BYD faceliftet sig ud af alderen, så Tang føles tidssvarende, og hvad kan den kinesiske bulderbasse, som en Tesla Model Y ikke kan?
Tesla Go Home
Build Your Dreams er en kinesisk komet, der er startet som batteriproducent og siden 2003 har spyttet elbiler ud i en lind strøm. Så mange at de sidste år sneg sig faretruende tæt på en anden komet, nemlig amerikanske Tesla. I 2022 blev BYD altså den næstbedst sælgende elbilproducent efter Tesla.
Man kan derfor ikke lade være med at sammenligne lidt, og det første, jeg tænker, når jeg træder ind i Tang, er, at Tesla sendes til tælling. I hvert fald når det kommer til kabinen – for den er lækker! Her er cognacfarvet læder, alcantara og kølige aluminiumsdetaljer über alles.
Det er lækkert at kigge på og lækkert at røre ved, hvorfor Tang allerede her er en billængde foran den minimalistiske Model Y. Der er ingen materialer, der knirker, og ingen gabende mellemrum mellem paneler, hvilket blot gør ondt værre for en lidt kvalitetshæmmet Model Y.
BYD Tang har fede forsæder, der krammer kroppen og har justerbar lårstøtte, så man rent faktisk sidder godt. Der er også ventilation i. Og hov, hvad er det, der gemmer sig bag bagsæderne? Det er såmænd en tredje sæderække, som Tesla har lovet til Model Y siden 2019, men som de aldrig har fulgt op på.
Bevares, tredje sæderække er kun til de allermindste, men den er der! Bagdørene er nogle ordentlige porte, der åbner bredt op, så autostolene kan saksesparkes derind uden stort hensyn. Anden sæderække giver rigelige mængder med plads til hoved, skulder, knæ og tå, så selv dem, der har spist alle deres havregryn, kan blive komfortable.
Hvor alderen kradser
Det, der udvikler sig hurtigst i bilindustrien i dag, er teknologien. Det er derfor ikke så underligt, at alderen kradser lidt i BYD Tang netop her. Den 12,3” store infotainmentskærm, der tilmed kan roteres 90°, er egentlig ok. Den er ikke klasseledende i opløsningen, men selve systemet er udmærket at finde rundt i.
Sammenlignet med den 15” store skærm og det tech-tunge system i Model Y, er Tang dog sat lysår tilbage med sit 2018-agtige layout. Og det er synd. For BYD kan godt. I deres seneste model, lillebror Atto 3, fås en 15,6” skærm, der er betragteligt lækrere og med et stort potentiale rent system-mæssigt.
Det eneste på tech-fronten, som BYD Tang kan prale med og Tesla Model Y ikke kan, er den digitale instrumentering. I Tang har man nemlig en 12,3” skærm dedikeret til den digitale instrumentering. Her kan man følge med i assistentsystemer, hastighed, forbrug og andet nyttigt, uden at skulle rykke gluggerne ned til infotainmentskærmen.
Hvordan kører den?
BYD hopper med på den tossede trend om, at en elbil død og pine skal være hurtig. I Tang får man 517 hk fordelt på alle fire hjul, hvilket skubber den 2,5 tons tunge bandit fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder. Det er kun ét sekund langsommere end Model Y Performance.
Store Brembo-bremser, 22” fælge og en kontant undervogn skal underbygge performance-illusionen i den store kineser, hvilket jeg synes, er lidt ærgerligt. Undervognen har nemlig lidt svært ved at håndtere de store fælge og slår igen på skarpe ujævnheder.
Dét er også et problem, som Tesla Model Y har, men det gør det ikke til et mindre problem i Tang. Taget i betragtning, at BYD Tang er en familiebil med plads til syv personer og en kampvægt, der er Oslofærgen værdig, kører den friskt nok. Undervognen er så godt som krængningsfri og håndterer kiloene fint i friske sving.
Alligevel er det på motorvejen og lineære landeveje, den hører bedst hjemme. Her er Tang som et godstog i tyngde og retningsstabilitet, mens undervognen her håndterer de 22″ store rør bedre. Det er fælgene, der kaster vejstøj af sig, men støjisoleringen er ellers godt skuldret og bedre håndteret end i Model Y.
Akilleshælen
BYD Tang er opgivet til 400 km i rækkevidde. Og selvom internationale rækkeviddetests viser et fint og nøjsomt forbrug i sommervejr, er det stadig for kort til en bil af Tangs kaliber. Det gøres betragteligt bedre af konkurrenterne i markedet – her især Tesla. Her skinner alderen med andre ord også igennem.
I det danske vintervejr oplever jeg også forbruget lidt anderledes. Jeg vil anslå, at der skal skæres i hvert fald 100 km af den i forvejen lidt for korte rækkevidde ved blandet kørsel. Det i sig selv er lidt slapt. Slappere er dog, at BYD Tang ikke tager højde for forholdene og derfor altid skriver 400 km i tilgængelig rækkevidde i displayet.
Kører man 130 km/t i minusgrader, er der maksimalt 200 km, men BYD Tang insisterer på at skrive, hvad bilen er opgivet til. Det er træls den dag, hvor Tang må bekende kulør og pludseligt trækker 100 km af rækkevidden. Hvor stor en software-opdatering, der kræves, for at få styr på dét, ved jeg ikke – men det skal fikses. Lillebror Atto 3 laver nemlig samme nummer.
En uge til forskel
Havde jeg skrevet denne anmeldelse for blot en uge siden, kunne konklusionen godt have set lidt anderledes ud. Her kostede en Tesla Model Y Performance 630.000 kr., hvorfor det ville have været let at argumentere for den høje kabinekvalitet og de syv sæder, som BYD Tang tilbyder for 599.990 kr.
Desværre for BYD Tang, skruede Tesla ned for priserne i sidste uge. Derfor kan en Model Y Performance i dag erhverves fra 502.896 kr. Det er, indtil videre, stadig uden syv sæder, men det er til gengæld med over 100 km mere i rækkevidde, over dobbelt så hurtig opladning og med en tech-front, der er noget nær klasseledende.
Selvom BYD Tang er virkelig er både lækker og vellykket, trænger den til en overhaling. En tech-overhaling såvel som et gedigent prishug skal ganske enkelt til for, at den rigtigt kan være med, som markedet ser ud i dag.
BYD Tang Premium
Motor: To elmotorer Ydelse: 517 hk / 680 Nm 0-100 km/t: 4,6 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 23,8 kWh/100 km Batterikapacitet: 86,4 kWh Ladekapacitet: 110 kW Rækkevidde: 400 kilometer Mål (L/B/H): 487/195/172 cm Køreklar vægt: 2.489 kilo* Bagagerumsvolumen: 440-1.655 liter Pris: 599.995 kr.
*Oplyste vægt er egenvægt. Køreklar vægt oplyses ikke.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.