Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Af: Morten Bek
Mercedes-Benz GLS. Så bliver det ikke meget større. For at få fat i en større SUV på det europæiske kontinent skal du enten have laaangt flere penge op af lommen (Rolls-Royce Cullinan) eller prøve at skaffe et parallelimporteret stykke af Amerika hertil (Ford Expidition, Chevrolet Suburban). Vi er i den absolutte top af SUV-markedet i denne test, hvor den nye GLS er i fokus.
SE OGSÅ | Cool luksusbil, fimset 4×4 eller råt arbejdsredskab?
GLS er det største af det største fra Mercedes-Benz, når vi ser på både højde og længde. En S-Klasse er længere endnu, men den kan gemmes i den store skygge kastet af den 182 cm høje GLS, så målt på ren og skær voldsomhed, er GLS den største af “stjernerne”. Som vi ser markedet og trends i bilbranchen lige nu, kan GLS sågar være den nye og rigtige topmodel hos Mercedes-Benz. SUV’erne har for mange mennesker overhalet sedanerne på prestige, så en stor SUV er drømmen over alle drømme.
GLS kommer til kunderne i fem varianter. Der er de “fornuftige” dieselvarianter GLS 350 d med 286 hk og GLS 400 d (testbilen) med 330 hk. Og så er der benzinudgaverne, som genererer langt flere hestekræfter: GLS 580 med V8 med 489 hk, AMG-udgaven GLS 63 med V8 med 612 hk plus 22 hk fra en elektrisk motor. Det ultimative bevis på, at GLS er helt i toppen af hierarkiet? Maybach-udgaven GLS 600 med luksus og vulgaritet fra ende til anden. Kun GLS og S-Klasse får den ekslusive Maybach-behandling. Maybach GLS er tyskernes svar på Rolls-Royce Cullinan.
Jeg har intet imod, at Mercedes-Benz bygger sine store SUV’er i USA. Det er SUV-markedet over alle SUV-markeder, og det er billigere end af bruge tyske hænder til produktionen og herefter sende bilerne over Atlanterhavet. Men samme uhyrligt præcise samlekvalitet som i en S-Klasse og samme über-solide og lækre materialer? Nej, det er desværre ikke tilfældet.
LÆS OGSÅ | 3x oversete luksusbiler til under 80.000 kr.
Det er ikke første gang, jeg tester en stor SUV fra Mercedes-Benz, hvor det knirker lidt her og der, og hvor der flere gange meldes om komplet udfald af alle førerassistancesystemer. Uden et eneste hak sat på ekstraudstyrslisten koster GLS 400 d 1,65 mio. kr., – så skal ALT sidde lige i skabet og føles som om, det kan holde i 30 år eller flere til.
Materialerne er af overbevisende kvalitet, og det lyse læder er med til at skabe en aura af luksus omkring GLS-kabinen. Men jeg synes, det samlede indtryk i BMW X7 er til en højere karakter. Jeg er krævende, men jeg mener ganske enkelt, at GLS burde have et selvstændigt design i kabinen og ikke det samme som den mindre GLE, som du kan købe til priser fra 850.000 kr; Næsten det halve af startprisen på GLS.
Det blev et længere stykke om detaljer, som trækker fra, men ikke ødelægger hele fornøjelsen. Jeg synes, at GLS’ udvendige design er fedt og gennemført. Den er stor, så den skal se stor ud, og den rolle opfylder den med ret så velproportionerede former og bastante linjer.
SE OGSÅ | Disse sikkerhedssystemer kan redde både køreturen og livet
Luftundervognen trodser næsten alle ujævnheder, og det selv om testbilen er monteret med 23” hjul. De er store, som i meget store, men GLS er en kæmpe, så det ser ikke tosset ud. De store hjul og dæk hjælper den ikke meget i svingene, og den fungerer absolut bedst på motorvejen og ved ikke at blive kastet gennem 90 graders. En S-Klasse håndterer svingene med en helt anden elegance og lethed – med GLS vælger man at sidde højt og ofre en stor del af dynamikken.
3-liters dieselmotoren har jeg intet at udsætte på. Den kun et par år gamle række-6’er er i komplet balance, tilbageholdende og behagelig i lyden – og kræfterne er rigelige og altid hurtige at finde frem.
Der er kun få bilmodeller af denne kaliber i Europa. Glem Audi Q7, som hverken har størrelsen, motorerne eller prestigen til at følge med. De to SUV’er, som er værd at tale om i sammenligning med GLS er BMW X7 og Range Rover. X7 er lidt mindre end GLS, og så kommer den ikke i en vanvittig M-version, der kan køre lige op med AMG GLS 63.
SE OGSÅ | Bener hader at indrømme det, men den her Mercedes er fed
Range Rover har prestigen og en luksus, som selv Mercedes-Benz har svært ved at hamle op med. Den store brite er elegant og klassisk, og faktisk er en helt ny udgave så tæt på premieren, at den kan være præsenteret, når du læser dette.
Jeg har været inde på, at GLS 400 d starter på 1,65 mio. kr., og skulle GLS 350 d med 286 hk være tilstrækkelig, hvilket bestemt ikke er utænkeligt, er prisen nede på 1,53 mio. kr. Benzinvarianterne koster langt mere; GLS 580 fra 2,02 mio. kr. og AMG GLS 63 fra 3,08 mio. kr.
LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler
GLS hed tidligere GL, og den første generation fra 2006 kan være et attraktivt bud på en stor SUV, hvis man kan håndtere udgifterne til brændstof og vedligehold. Den anden generation blev ved faceliftet i 2016 omdøbt til GLS for at lukrere på S-Klasse-navnet, og et eksemplar af den generation fra 2017 kommer naturligvis ikke billigt. På bilbasen.dk findes eksempelvis en GLS 350 d med 258 hk fra 2017 med blot 31.000 km på tælleren. Proppet med udstyr, som stort set alle GLS vil være, fås den til 1.199.900 kr.
Motor: R6 diesel, 2.925 ccm
Ydelse: 330 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 6,3 sek.
Tophastighed: 238 km/t
Forbrug: 12,3 km/l
Startpris: 1.651.298 kr.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.