Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Den blå metallak hedder Race Blue, og det nye snit omkring bagenden giver også en smag af noget sportsligt. Men den blå Skoda Enyaq Coupé er noget af en ulv i fåreklæder, for der er tale om den mindst kraftfulde – Enyaq Coupé 60 med 179 hk.
Vi har flere gange haft fat i den nye Enyaq Coupé i RS-udgaven med 299 hk (i langt vildere lakering), og indtrykket af den er, at hverken RS-navnet, 299 hk eller firehjulstræk gør Enyaq Coupé til nogen fremadstormende sportsvogn.
LÆS OGSÅ | Test: Skoda Enyaq Coupé RS er en god elbil med et dumt navn
Basisudgaverne af Enyaq Coupé er først for meget nylig kommet ud til forhandlerne, og det kan ikke lade sig gøre at få mere basis end 60-versionen, som jeg tester i denne uge. Den nøjes ikke bare med 179 hk, men også et noget mindre batteri.
Klæder det Enyaq Coupé ikke at være under pres fra RS-navnet, og kan man leve med 179 hk og et batteri på 58 kWh? Og hvad er argumenterne for at vælge Enyaq Coupé og ikke den almindelige Enyaq?
Enyaq Coupé ser stor ud, og det er den også, hvis man parkerer den ved siden af en Citigo eller en Fabia. 465 cm på langs er imidlertid fire centimeter kortere end Octavia, så Enyaq Coupé er en bil i almindelig, gennemsnitlig størrelse.
Som Octavia – og som den almindelige Enyaq – er Enyaq Coupé virkelig rummelig for sin størrelse. Fire voksne har bevægelsesfrihed alle vegne. Og de kan pakke rigtig meget i det store bagagerum, som dog mangler el-betjent bagklap som standard. Bagklappen er stor og tung, og jeg spørger flere gange mig selv, om ikke jeg hellere vil undvære glastaget, som er standard, og have el-betjening af bagklappen. Jeg får ikke et svar.
LÆS OGSÅ | Skodas køreplan for de næste tre år afsløret
Der er udover karrosserilængden og rummelighedingen ingen yderligere ligheder med Octavia. Det er faktisk ikke helt rigtigt. De er begge, løseligt vurderet, store hatchback-modeller. Skoda kalder begge modeller Coupé til efternavn. Den ene lav, den anden 15 cm højere.
Ligheder, som alligevel ikke er ligheder. Og svaret på, om 58 kWh overhovedet er nok til den “store” bil besvares med vægten, ikke med størrelsen. Hver gang Enyaq Coupé 60 skal i bevægelse, skal der flyttes 2 tons, mere eller mindre, og som referencepunkt for vægten bruger jeg Octavia med 1,5-liters benzinmotor og dobbeltkoblingsgearkasse; den vejer 1.373 kilo.
Race Blue-kuløren burde være forbeholdt Enyaq Coupé RS, for lakeringen er for frisk til en så godmodig elbil, som 60-versionen er. Dermed slet ikke sagt, at 179 hk er for svagelig en ydelse, for det er 179 hk slet ikke. Der er samme 310 Nm som i 80-versionen med 204 hk, og da den også har et større batteri, skal endnu flere kilo flyttes.
Skoda producerer også Enyaq med et batteri på kun 52 kWh, som ikke findes i Danmark (og heller ikke til Coupé-udgaven), men umiddelbart er Skoda med et batteri på 58 kWh tæt på grænsen til, hvad jeg normalt vil sige er en god idé i denne klasse af elbiler.
Enyaq Coupé 60 med 58 kWh batteri krænger sig op over 400 kilometer på en opladning. 402 kilometer, hvis jeg skal være helt præcis, og det er den sædvanligvis ubrugelige WLTP-norm, den udregning er baseret på. Efter normen bruger bilen 15,7 kWh for hver 100 kilometer.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia EV6 og Skoda Enyaq er ikke folkefavoritter for sjov
Enyaq Coupé 80 med batteri på 77 kWh kører videre længe efter, at chaufføren i 60-versionen er kørt ind til opladning. Omvendt har vedkommende i 80’eren også betalt meget mere for sin bil. 60.000 kr. mere. Det er en merpris, som er mere end dobbelt så høj som hos Kia, hvis man laver samme opgradering af EV6.
Hvis prisforskellen var lavere, ville jeg ikke tøve med at sige, at Enyaq Coupé 80 er den eneste rigtige. Den har en WLTP-rækkevidde på 550 kilometer, og for både første og efterfølgende ejere er det en rigtig god ting med 148 kilometer ekstra rækkevidde til længere ture – især om vinteren, hvor elbilernes rækkevidde virkelig lider.
LÆS OGSÅ | Audi, Skoda, VW: Vi sætter ikke priserne ned
Fordi Enyaq Coupé 60 i testugen, blandt andet over en strækning på 140 kilometer med cirka 12 grader udenfor, nøjes med at bruge 16,9 kWh for hver 100 kilometer, er det virkelig værd at overveje, om 60-versionen passer ind i kørselsbehovet i husstanden. Det er et forbrug, som faktisk tillader en rækkevidde på 360-375 kilometer på en opladning. Det er et lavt forbrug i forhold til mange andre mellemstore elbiler.
Fordi man vil have sin Enyaq med et andet snit. Et snit der signalerer, at man da ikke køber sin rummelige elbil til familien, fordi man skal køre rundt med ægtefælle, børn og hund. En coupé-makeover gør bare det ved en bil. Men for mig, personligt, er den almindelige Enyaq, købt af tusindvis af danskere, bilen med det mere fuldendte, bedre design.
Hvis Coupé-designet er helt som man drømmer om, vil det være meget lidt, man går på kompromis med. Den kører som en almindelig Enyaq, og det mener jeg som den største ros: Enyaq-familien byder på tyngde og meget høj komfort i køreegenskaberne.
LÆS OGSÅ | Vision 7S viser det nye Skoda
Der er ingen problemer med plads over hovedet på bagsædet, selv om taget ser meget lavere ud. Bagagerummet er mindre, men kun med fuldt udnyttet kapacitet er der væsentlig forskel: 1.610 liter i Enyaq Coupé, 1.710 liter i Enyaq.
Skoda har valgt, at enhver Enyaq Coupé skal forlade samlebåndet med et stort panoramaglastag. Det er standard. Glastaget kan ikke åbnes, men det bader kabinen i lys. Hvilket kan blive et problem, for der er ingen mulighed for at dække af for sol og lys. Glasset dæmper i sig selv lysstyrken og UV-stråler, men selv på en delvist skyet dag kan jeg mærke varmen på toppen af hovedet.
Uden Race Blue koster Enyaq Coupé 60, den billigst mulige model, 389.995 kr. Enyaq Coupé 80 er, som jeg allerede har været omkring, meget dyrere – 60.000 kr. dyrere. Den koster 449.995 kr. Merprisen dækker 25 ekstra hestekræfter og 148 kilometer ekstra på en opladning.
Hvis man alligevel er i det prisleje, kan man for 14.000 kr. ekstra få firehjulstræk og 61 hk ekstra – og den merpris er virkelig rimelig. Dyrest er den kun lidt stærkere Enyaq Coupé RS med 299 hk. Den har mere standardudstyr, men for 548.995 kr. er den prissat helt forkert i forhold til konkurrenter som Tesla Model Y og Kia EV6 med 325 hk.
LÆS OGSÅ | Duel: Nissan Ariya udfordrer favoritten Skoda Enyaq
Skoda gør det nødvendigt at købe udstyr til i Enyaq Coupé, så testbilens standardpris på 389.995 kr. ryger op i kraft af en Clever-pakke, der i mine øjne er bydende nødvendig. Uden pakken til 30.623 kr. har Enyaq Coupé hverken adaptiv fartpilot, sædevarme, nøglefri betjening eller skiftepaler til regenerering af strøm.
Dyrt er det dog ikke at vælge Enyaq Coupé 60 i stedet for Enyaq 60 med stort set samme specifikationer – og inkluderet i de 14.000 kr. er panoramataget. Det bliver desværre dyrere, hvis batteriet i Enyaq Coupé skal være større. Med batteriet på 77 kWh og 204 hk er forskellen 29.000 kr.
LÆS OGSÅ | Hvor langt kan du køre sidelæns i en Skoda?
Som det ser ud lige nu, og det kan altid ændre sig, er en Enyaq Coupé ikke den bedste Enyaq, man kan kan købe. Den almindelige Enyaq 80 i Premium-udgaven kommer med stor ekstraudstyrspakke med blandt andet matrix-LED-forlygter, el-bagklap, adaptiv fartpilot og meget andet som standard. Den står til 420.995 kr., og den får den mangelfuldt udstyrede Enyaq Coupé 60 til 389.995 kr. til at se alt for dyr ud.
Jeg tvivler på, at ret mange købere har så hårdt brug for at kamuflere, at de køber en elbil til familien, at de vælger Enyaq Coupé i stedet for Enyaq – især fordi den almindelige Enyaq i sig selv er en af de bedste elbiler – overhovedet – til familiebrug.
SPECIFIKATIONER
Skoda Enyaq Coupé 60
Motor: El-motor
Ydelse: 179 hk/310 Nm
0-100 km/t: 8,7 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 15,7 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 58 kWh (anvendelig)
Rækkevidde: 402 kilometer
Ladekapacitet: 120 kW
Mål (L/B/H): 465/188/162 cm
Køreklar vægt: 1.933 kilo
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 570-1.610 liter
Pris: 389.995 kr. (Enyaq Coupé fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000/5.599 kr.* (Enyaq Coupé fås fra denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 381.498 kr. (Enyaq Coupé fås fra denne pris)
*Priserne gælder ved 48 måneders leasingaftale (kan brydes efter 12 måneder)
Brugte Skoda Enyaq til salg på Bilbasen
Se flere brugte Skoda Enyaq til salg på Bilbasen
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.