Inden tastaturkrigerne kommer for godt i gang med deres volapyk om, at denne Ugens fund ikke er en ægte Brabus og at en Brabus altså kun kommer med en V8-motor, så er der altså tale om en serieproduceret Smart/Brabus.
Denne Ugens fund er dobbelt så meget Brabus, som din BMW med M Sport-pakke er en ægte BMW M. Og Mercedes-ejerne skal ikke føle sig hellige med deres AMG-pakker.
Med dét af vejen er denne Ugens fund faktisk en ganske interessant størrelse. En kompakt SUV, der præsterer en accelerationstid i bedste Brabus-stil.
Det er ikke første gang at Brabus og Smart samarbejder, men denne nye #1 er første serieproducerede møde mellem de to. Vi ser nærmere på den kompakte raket, der har en masse spændende at byde på.
Brabus i smarte former
Det er ikke første gang, at folkene fra brutale Brabus har kastet sig over en uskyldig lille Smart. Den lille topersoners ForTwo og den større ForFour har også tidligere været forbi fabrikken i Bottrop, hvor Brabus hører til. Det førte til et par 109 hestes Smart, der nok er det fjerneste man kommer fra de biler, som Brabus normalt sender på gaden.
Denne Ugens fund er dog ikke bare en modificeret Smart-bil, den er en decideret model med en Brabus-udgave fra fabrikken. Selvom der ikke ligger en buldrende V8-motor under kølerhjelmen, er der nu alligevel nogle Brabus-detaljer, der er genkendelige.
Nakkestøtterne prydes af et stort “B”, 19” specialdesignede fælge og en lille hækspoiler er et udsnit af de mange detaljer, der medfølger, hvis man vælger denne Brabus-udgave af den lille elektriske Smart #1. Det er dog i teknikken, at man virkelig kan se forskellen.
Hvor en standard Smart #1 har 272 hk, baghjulstræk og en accelerationstid på 6,7 sekunder, kan man virkelig se at Brabus har sat sig præg på præstationerne. Denne Brabusificerede Smart præsterer at ramme 100 km/t på 3,9 sekunder, ved hjælp af to elmotorer, der tilsammen giver 428 hk.
Smart #1 Brabus
Motor: 2 elmotorer Ydelse: 428 hk 0-100 km/t: 3,9 sekunder Tophastighed: 180 km/t Rækkevidde: 400 km Mål (L/B/H): 430/182/164 cm Køreklar vægt: 1.900 kg
Brabus til folket
Ser man på prislisten ved Brabus, står denne lille elektriske SUV ret klart ud i mængden af syvcifrede beløb. Tager man for eksempel en Brabus G-klasse, er man i hvert fald på den gode side af 3 millioner kroner, inden det bliver rigtigt sjovt.
Beløbet er lidt anderledes, når ‘Smart’ er en del af navnet. Man kan blive Brabus ejer for 439.900 kr. og så glemmer man bare lige, at det er en Smart også. Det behøver folk ikke at vide.
Udover at være svinedyre og koste en bondegård, så er benzinøkonomien i de brutale Brabus’er også til at mærke. Det problem skal man ikke tænke på i denne Ugens fund.
På en opladning når den 400 km og når den så skal oplades kan man lade fra 10% til 80% på godt 30 minutter. Efter sådan en opladning gisper pengepungen ikke efter vejret, som den ellers ville, hvis man havde været forbi tankstationen i en Brabus G800.
Brabus på el
I kraft af at fremtiden ser elektrisk ud, er det vigtigt at have koryfæer som Brabus, der fortsat laver brutale og spændstige biler, som de gør. Man mærker dog, at de er ved at overgive sig lidt til de elektriske biler.
Det ses ved, at Brabus har kastet sig over Mercedes EQS og Porsche Taycan, men i særdeleshed med denne Ugens fund.
Normalt vil man ikke koble en kompakt elektrisk SUV sammen med Brabus, men det er netop tilfældet her. Hvad der normalt er larmende og iøjnefaldende er blevet lydløst og en smule anonymt.
Jeg er fuldkommen klar over, at Brabus ikke er hovedaktøren bag bilen. De har bestemt sat et præg på netop denne model. Det blandt andet i, at man kan få lyd i bilen, så det lyder som om der er en benzinmotor. Overfladisk vil nogen mene, men vigtigt for bilens sjæl.
Men er denne bil så en Brabus? Hjertet af bilen er en Smart, men spørger du mig, så fylder Brabus mindst lige så meget. Det er ikke et benzinslugende monstrum, men der er elementer af det Brabus står for. Firehjulstræk, røde seler og Brabus-staffering.
Er målet at eje en Brabus i løbet af sit liv, så er der her en ganske attraktiv og forholdsvis billig løsning på den målsætning. Den kan blive din for 439.900 kr. og så koster den under en tiendedel af, hvad en benzindreven Brabus ville koste. Du kan se den lige her.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.
Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.
Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.
Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.
Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.