december 8, 2022

Ugens fund: Verdens hurtigste SUV er til salg på Bilbasen

En højbenet SUV bliver aldrig så velkørende som en let og lav sportsvogn – men denne Ugens fund er undtagelsen, der bekræfter reglen. Vi ser nærmere på Porsche Cayenne Turbo GT.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Inden Tesla-klubben fylder min indbakke med hademails, vil jeg sige, at jeg er fuldt bevidst om, at Tesla Model X Plaid eksisterer. De første kunder har fået deres 1.020 hk stærke Model X, der accelererer fra 0 til 100 km/t på 2,6 sek. og som dermed er verdens hurtigste SUV.

Faktisk har vi både en Aston Martin DBX707 og en Jeep Grand Cherokee Trackhawk til salg på Bilbasen, der er hurtigere end denne Ugens fund – altså, hvis de accelererer i en lige linje.

Kast en svingkombination ind i ligningen, og så er ingen af disse tre hurtigst. Det er denne Ugens fund, en Porsche Cayenne Turbo GT, som udbydes til leasing af forhandleren Solid Leasing på Bilbasen lige nu.

Porsche Cayenne Turbo GT

Motor: V8, 3.996 cm3, benzin
Ydelse: 640 hk / 850 hk
0-100 km/t: 3,3 sekunder
0-200 km/t: 12,2 sekunder
Tophastighed: 300 km/t
Forbrug: 7,1 km/l
Mål (L/B/H): 494/199/163 cm
Køreklar vægt: 2.220 kilo
Bagagerumsvolumen: 
549-1.464 liter
Startpris:
4.029.900 kr.


Hurtigere end Ferrari 458 Italia

Porsche Cayenne Turbo GT slog sidste sommer et smut forbi den berømte og berygtede Nürburgring Nordschleife. Den verdenskendte bane er med sine 154 udfordrende sving blevet til stedet, hvor bilproducenter pisser territorium af.

Hurtigste gadebil, hurtigste forhjulstrækker, hurtigste firedørs… Alle vil være hurtigst, og efterhånden som SUV’erne er blevet vildere, dyrere og hurtigere, vil de nu også slå deres navn fast på racerbanen kendt som det grønne helvede.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Abarth 695 er den eneste minibil fra Ferrari

Porsche Cayenne Turbo GT satte den 94. hurtigste tid blandt gadebiler med tiden 7:33.95. Dét lyder først imponerende, når man sammenligner lidt. Det er hurtigere end biler som Ferrari 458 Italia, Mercedes-AMG GT S, Nissan GT-R og BMW M5 Competition – til trods for at den vejer svimlende 2.220 kg.

Sammenligner man med andre ekstreme SUV’er, er det Audi RS Q8, der kommer tættest på med en tid, der er næsten 10 sekunder langsommere end denne Ugens fund. Lamborghini Urus er 14 sekunder langsommere og Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 18 sekunder.

Den fede meningsløshed

Ikke at det giver mening. Overhovedet. De dynamiske kraftanstrengelser der skal til for, at en tung SUV sætter en bare nogenlunde respektabel tid på Nordschleife ligger så umådelig langt fra det, de skal bruges til af kunderne. 

Meningsløsheden gør det dog ikke mindre sjovt, og med Cayenne Turbo GT er Porsche gået all-in for sjov mere end for salg. Der er nemlig lagt et betragteligt stykke arbejde i at få den tonstunge luksusbil til at køre som en sportsvogn.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab

Den 4-liter store biturbo V8’er yder ikke uvæsentlige 90 hk mere end Porsche Cayenne Turbo. Dét gør motoren til den mest kraftfulde V8’er i Porsches historie. Turbo, stempler, krumtap, indsprøjtning, indsugning, intercooler… Alt er genbesøgt, så motoren yder mere og tåler flere tæsk i længere tid.

De kloge ingeniører fra Stuttgart har også genbesøgt de vitale komponenter i undervognen, som er 17 mm lavere ind i Cayenne Turbo. PDK-gearkassen samt alle elektroniske systemer er rekalibreret og optimeret for at få bulderbassen til at opføre sig så meget som en banebil som muligt. 

Selv udstødningen er unik for Cayenne Turbo GT i fuld titanium. Det lyder hardcore, og det er det. Alligevel er luksusudstyr som soft close døre, klimaanlæg i fire zoner, Burmester-lydanlæg, head-up display og adaptiv fartpilot stadig at finde om bord.

Men, hvorfor?

Lige netop Porsche har for vane at bygge vanvittige biler ‘bare fordi’. Med Porsche Cayenne Turbo GT er historien dog en lidt anden. Den er nemlig tiltænkt som en homage til Cayenne-modellen, der har haft massiv betydning for mærkets overlevelse. 

Porsche bøvlede med salget af den ikoniske 911 omkring årtusindskiftet. Ikke alene havde Porsche for første gang lanceret sportsvognen med en vandkølet motor – de havde lanceret en 911, der på udseende såvel som køreegenskaber lugtede lidt af spareøvelse.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vanvittig Audi er hurtigere end Bugatti Chiron

Porsche 911 i 996-generationen delte forlygter, interiørdele samt frontophæng med den billigere Porsche Boxster for at spare 30% på udviklingsomkostningerne i de økonomisk trange tider. Men spareøvelsen gjorde ondt værre, og salget haltede.

Porsche manglede en sællert til at vende bøtten. Derfor trådte de i 2002 ud af sportsvognstraditionen og lancerede Cayenne i tråd med en spirende SUV-tendens. Selvom Cayenne fik en blandet modtagelse, udsolgte den hurtigt de to sportsvogne og reddede Porsche fra konkurs.

Hvilken bedre hyldest til redningsmodellen end en psykopat-udgave, der i et snuptag napper en iøjnefaldende rekord på Nordschleife? Det er svært at forestille sig! Jeg er i hvert fald håbløst forelsket i denne Ugens fund, der kan leases hos Global Leasing for 33.637 kr./md. Se den her.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS