Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det var det, vi sagde. Volkswagens nye elektriske topmodel, ID.7, får ikke en masse danskere til at storme til forhandlerne. Der står simpelthen ikke HIT! på bagsmækken af en stor hatchback, så indtil videre er der i Danmark indregistreret et begrænset antal: 236 styk.
Vi har også sagt, at det kan ændre sig for ID.7, når den lovede stationcar kommer. ID.7 Tourer er sat på til dansk introduktion engang i sommeren, og det giver mest mening, at det er før eller efter industriferien.
LÆS OGSÅ | Video: 5 ting du skal vide om VW ID.7
Indtil nu har vi kun set ID.7 Tourer, den første elektriske stationcar fra Volkswagen, med kamuflage på, og den eneste egentlige information om elbilen har været bagagerumsstørrelsen på 605 til 1.714 liter.
Volkswagen afslører nu hele historien. Med de første billeder af ID.7 Tourer uden kamuflage kommer også flere data på bilen, så vi nu kan fortælle om størrelse, udstyrsdetaljer og rækkevidde.
Volkswagen har valgt, at den nye Tourer-udgave af ID.7 skal være en “simpel” overbygning på ID.7 som hatchback. Forstået på den måde, at de primære karrosseriændringer gælder taget og C- og D-stolperne. Man kan tydeligt se, at ID.7 Tourer er en ID.7 hatchback med “drivhus”, men det giver alligevel en langt mere elegant bil, der samtidig er mere rummelig.
De er af samme grund præcis lige lange med 496,1 cm, men den nye tilbygning giver flere liter og mere praktiske forhold. De 605-1.714 liter står overfor hatchbackmodellens 532-1.586 liter.
ID.7 Tourer fås med forskellige moduler og net til bagagerummet, så man nemt kan dele rummet op og sørge for, at bagage og andet ikke rutsjer rundt.
Tourer-interiøret svarer i øvrigt til interiøret i hatchbackmodellen, og som den faceliftede Golf bygger Volkswagen ChatGPT ind i ID.7’erne, som ved hjælp af kunstig intelligens og cloud-baseret læring og lagring kan hjælpe med svar på mange ting.
Mere plads og mere elegance koster noget. Sådan vil det altid være, og for ID.7 Tourer betyder det, at der er lidt kortere rækkevidde at gøre godt med, end der er i den tilsvarende hatchback.
Volkswagen holder desværre rækkevidden i standardudgaven, ID.7 Tourer Pro med batteri på 77 kWh, 286 hk og baghjulstræk, for sig selv. For hatchbackmodellen gælder en WLTP-rækkevidde på 618 kilometer, og fordi Volkswagen fortæller om rækkevidden med større batteri, kan vi sjusse os frem til, at ID.7 Tourer Pro vil ligge lige omkring 600 kilometer.
LÆS OGSÅ | Duel: VW ID.3 slår hårdt igen mod MG4
ID.7 Tourer Pro S med det nye og større batteri, hvor man har en brugbar kapacitet på 86 kWh, ender nemlig på cirka 685 kilometer på en opladning. For den tilsvarende hatchback hedder det foreløbige tal cirka 700 kilometer, så en forskel på omtrent 15 kilometer.
Det nye batteri på 86 kWh, som kan lades med op til 200 kW ved en DC-lader mod 175 kW for 77 kWh-batteriet, introduceres både i hatchback og stationer til sommer. Samtidig ventes også de kraftigere GTX-modeller med firehjulstræk og 340 hk, som endnu ikke har haft premiere.
ID.7 som hatchback fås fra 446.995 kr., og den nye Tourer-version vil formentlig ligge tæt på rent prismæssigt.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.