Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Volkswagens MEB-platform er blandt de mest udbredte til elektriske biler i verden. Den skalerbare platform bruges ikke bare i VW-modellerne ID.3, ID.4, ID. 5 og ID Buzz, men også hos Audi, Cupra og Skoda.
MEB-platformen giver på nuværende tidspunkt mulighed for opladning med op til cirka 170 kW, og elbilerne på MEB med den længste rækkevidde ligger i bedste fald på omkring 550 kilometer (det gælder bl.a. Cupra Born med 82 kWh-batteri).
LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er Årets Bil i Danmark 2023
Med 2023-premieren på sedanen ID.7 skulle rækkevidden, mest af alt takket være sedanens overlegne aerodynamik, komme op på et stykke over 600 kilometer. Men MEB-platformen skal kunne byde på endnu mere, og Volkswagen arbejder derfor på en forbedret version.
Nyheden om MEB-platformen, som med forbedringerne kommer til at hedde MEB+, følger i kølvandet på rygter om, at Volkswagens helt nye platform til elbiler, Scalable Systems Platform (SSP), som skulle være introduceret i 2026, er udsat til 2030.
Det giver derfor god mening at give MEB-platformen en overhaling. Koncernens elbiler vil være mere konkurrencedygtige – i kraft af længere rækkevidde, højere energieffektivitet og højere ladehastighed.
LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW
Med MEB+ kommer helt nye batterier. Batteristørrelsen fortæller tyskerne endnu ikke om, men ladehastigheden ved lynladere vil stige til mindst 175 kW og toppe ved 200 kW. Rækkevidden vil, i bedste fald, kunne ramme 700 kilometer på en opladning.
Hvornår vi ser MEB+ og forbedringerne i en bil, kan vi kun gætte på. En mulighed er, at ID.7 bliver første bil på MEB+. Men dens forventede rækkevidde på 600-700 kilometer kan muligvis også skyldes lav vindmodstand og mulighed for et batteri med større kapacitet end 82 kWh – og altså ikke, at ID.7 kører på den forbedrede platform. Sedanen har verdenspremiere i foråret.
Volkswagen har mere at kaste i nyhedsstrømmen. Den forbedrede MEB-platform skal understøtte en række nye elbiler frem mod 2030 (også hos samarbejdspartner Ford, som snart introducerer en MEB-baseret elbil), og en elektrisk SUV som supplement til ID.4 og ID.5 ligger til introduktion omkring 2025. Der kan meget vel være tale om en SUV i Tiguan-størrelse.
For mange vil introduktionen af en elbil, der er mindre og billigere end ID.3, være rigtig interessant. Med offentliggørelsen af MEB+ understreger Volkswagen, at der kommer mindst en mindre elbil inden 2026.
LÆS OGSÅ | VW ID.3-facelift klar til forårspremiere
Der er mulighed for, at den lille elbil bliver til flere. En mini på størrelse med Polo og en mini-crossover i stil med T-Cross, som allerede fik luft under vingerne med ID. Life-konceptbilen i 2021. Volkswagen lover, at den billigste elbil vil ligge omkring 25.000 euro – svarende til cirka 190.000 kr.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.