Test: Fornyelse til Mercedes EQA, men perfektionen udebliver
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den japanske humørbombe Toyota GR Yaris har manglet noget, som de færreste nok kan sige, de mangler: ingenting. Men forbedringer og ændringer er grundlaget for bilindustrien, så den lille perle af en hatchback starter 2024 med en række ret så store ændringer.
Mest opsigtsvækkende er gearkassen. Ikke den eksisterende, for den er der endnu. Manuel og med seks fremadgående gear. Det er den nye mulighed for en automatgearkasse, der lyser op blandt nyhederne. Manglede den dynamikfokuserede GR Yaris virkelig sådan en? Tjah. Hvis den kan sit kram, kan den måske gøre noget for køreoplevelsen, men den er heldigvis en mulighed og ikke tvang.
LÆS OGSÅ | Toyota Prius har fået en titel som årets bil
En ekstra portion hestekræfter i 1,6-liters motoren, forbedret undervogn, en front med store luftindtag (på en ny Circuit-udgave med “kølingpakke”) og et helt nyt cockpit, der ikke har noget med indretningen i en almindelig Yaris at gøre, skal give plads til endnu mere vildskab og endnu mere fornøjelse i den lille hatchback.
Manuel gearkasse eller automatgear? Det er to forskellige filosofier, og mens vi foretrækker automatgearkassen i almindelige biler, som vi bruger i hverdagen, så kan den manuelle gearkasse og dens ekstra dimension med kontrol og interaktion gøre underværker i en sportslig bil. Som det er tilfældet med GR Yaris, hvor gearskiftene er en del af fyrværkeriet.
LÆS OGSÅ | Forbedret Toyota BZ4X fås fra 359.990 kr.
Der er gode argumenter for, hvorfor en automatgearkasse kan være det rigtige også i en vild bil som GR Yaris. Bag rattet kan man koncentrere sig om styring, bremserne og vejen. Hvis gearkassen er god, bemærker man den ikke, og Toyota lover, at den nye 8-trins automatgearkasse – ikke en dobbeltkobling, men en traditionel en med momentomformning – er testet og fundet perfekt i de udgaver af GR Yaris, der deltager i rally.
Gearkassen optimerer skiftene i forhold til måden, man bruger speederen og bremserne, så nedgearinger kommer lige når de skal, og man ikke hænger fast ved lave omdrejninger.
Status for den trecylindrede 1,6-liters motor var før faceliftet 261 hk og 360 Nm som maksimalt drejningsmoment. 2024-motoren er optimeret og gjort lidt stærkere, så status nu er 280 hk og 390 Nm. Det, og den nye automatgearkasse, gør sikkert GR Yaris hurtigere, men det er ikke noget, Toyota reklamerer med.
GR-teamet, som er det hold i Toyota, der står for det sportslige modeller som GR Supra, GR86, GR Corolla (som vi ikke har i Europa) og GR Yaris, har tilføjet mere stivhed til konstruktionen i GR Yaris ved hjælp af flere svejsninger og 24 procent mere klæbemiddel.
Undervognen var i forvejen ren perfektion, men alligevel er der fundet plads til at skrue på den. Der er faktisk brugt flere skruer og bolte for bedre at fæstne den forreste fjedre/dæmpere til selve bilen, og den stivere konstruktion giver tilsyneladende bedre kontrol og mere feedback fra styretøjet.
Styretøjet er forbundet med samme rat som før. Men alt omkring rattet og føreren er helt nyt. GR Yaris har fået sit helt eget interiør, der ikke længere deler ret meget med interiøret i en almindelig Yaris.
Det er som at kigge ind i en bil fra 80’erne eller 90’erne. Store grå flader og helt firkantet. Og det er fedt, for det er lavet helt uden skinnende piano-lak, og midterkonsollen er stillet skråt mod førerpladsen. Infotainmentskærmen sidder meget højt, så man kan skue over på et kort over racerbanen. Havariblink og knappen til ESC-systemet har fået mere prominente pladser. Det hele er med inspiration fra biler, der færdes på racerbaner eller på grusvejene i et rally.
Det er kun til at være taknemmelig over, at Toyota ikke bare holder fast i GR Yaris, men også gør den lille kanonkugle endnu mere fokuseret og fræk.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Mere end halvdelen af nye biler, som indregistreres i Danmark, har forbrændingsmotor. En af de vigtigste af de biler er Peugeot 208, som vi tester i faceliftet form.
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.