Test: Renault Espace går fra legendarisk til ligegyldig
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Af: Simon Hallenslev / d. 17. juli 2019
Der stilles større og større krav til sikkerheden i moderne biler. Vi skal ikke mange år tilbage, før biler udelukkende blev vurderet på deres modstandsevne i et uheld. Sagt med andre ord: Hvor meget krøller bilen sammen, når den rammer en væg, en deformerbar genstand eller en pæl.
I dag er der – for vores alles sikkerhed – et utal af parametre, som biler bliver testet i. Samtlige sikkerhedssystemer fra selealarmer til nødbremse og vejbaneassistent bliver testet, og indgår således i den samlede vurdering på lige fod med den sædvanlige ’crashtest’, som vi kender den.
LÆS OGSÅ | Undersøgelse slår fast: Disse biler taber mindst værdi af alle
Bag disse udførlige tests står selvfølgelig Euro NCAP, som siden 1997 uvildigt har testet sikkerheden i samtlige biler, der bliver udbudt på det europæiske marked. Euro NCAP følger tidens udvikling og revurderer hvert år hvilke parametre, moderne biler skal testes i.
Det højeste antal stjerner der kan gives er fem – og det har samtlige 10 biler i denne artikel fået tildelt. Vi har nemlig samlet de 10 sikreste biler, som Euro NCAP har testet i løbet af 2019.
Den næststørste SUV i modelprogrammet fra Mercedes måler næsten 5 meter og vejer over 2,2 tons. Sådan en gigant-øse er naturligvis ganske standhaftig i et uheld.
Mercedes GLE scorer henholdsvis 91 % og 90 % i voksen- og børnesikkerhed i kabinen. Den store SUV scorer det maksimale antal point i den automatiske nødbremse ved cyklistregistrering, mens vejbaneassistenten hiver lidt ned – men det slår du jo nok fra alligevel.
Den nye Mercedes B-Klasse fik ros med på vejen, da Bilbasens Ebbe Sommerlund testede den på Mallorca. Friskt design, lækker kabine, dynamiske køreegenskaber og nu også topscore i sikkerhed.
B-Klassen fik 96 % i voksensikkerhed og 90 % i børnesikkerhed. Også i denne noget mindre Mercedes, er nødbremserne lynhurtige til at slå til, når der registreres fodgængere såvel som cyklister. Til gengæld er det også igen vejbaneassistenten, der hiver ned i regnskabet med to ud af fire mulige point.
Den nye Toyota RAV4 har fået sig en ordentlig designmæssig overhaling. For mig er det en øjebæ, mens andre kalder den for den flotteste Toyota SUV til dato. Men det skal det ikke handle om!
RAV4 scorer nemlig 93 % i voksensikkerhed og 87 % i børnesikkerhed ved sammenstød. Om du bliver ramt fra siden eller har et frontalt sammenstød, så er du rigtig godt passet på i kabinen. Udefra er det fodgængere, som RAV4 er god til at registrere og bremse for, hvis du ikke gør det.
Verdens bedst sælgende bilmodel har fået et nyt og forfriskende look. Det var dog ikke lutter lagkage, da Bilbasens Esben Skrumsager havde fingrene i den tidligere på året. Læs testen her.
Ikke desto mindre scorer Toyota Corolla 95 % i voksensikkerhed og 84 % i børnesikkerhed. Topkarakter gives i sammenstød fra siden, mens det er manglende isofix på passagersædet og centersædet bagtil, der trækker ned i det samlede regnskab i børnesikkerheden. Også for Toyota er det vejbaneassistenten, der driller lidt i de elektroniske sikkerhedssystemer.
Ja, den her er lidt kedelig. Ikke fordi bilen er kedelig, da Lexus’ nye designlinje er super skarp og futuristisk. Den er kedelig på listen her, fordi Lexus UX ikke kan købes i Danmark.
I 2013 blev salget af fabriksnye Lexus sat på standby i Danmark, hvorfor der er langt imellem dem på de danske landeveje. Det rager dig derfor nok også en papand at høre, at den store Toyota SUV i luksus-Lexus indpakning får 96 % i voksensikkerhed og 85 % i børnesikkerhed.
Halvdelen af bilerne på denne liste er en SUV eller crossover. Her er det Seats nye SUV-flagskib Tarraco, der får topkarakter af Euro NCAP. Hør hvad Berner mener om den spanske slæde lige her.
Seat Tarraco får intet mindre end 97 % i voksensikkerhed og 84 % i børnesikkerhed. Der gives topkarakter for beskyttelsen ved sammenstød fra siden og fuldt frontalt sammenstød. Euro NCAP er meget emsige med isofix, hvorfor det altså er manglende beslag i det midterste bagsæde og tredje sæderække, der trækker ned.
Den nye Scala har allerede fået meget ros med på vejen. Også Anders Berner tilslutter sig de rosende stemmer og kalder Scala for den bedste Skoda nogensinde i hans videotest her.
Det er tydeligvis ikke kun på byggekvalitet og køreegenskaber, at Skoda Scala imponerer. Den får nemlig 97 % i voksensikkerhed og 87 % i børnesikkerhed. Nødbremsen til cyklister og fodgængere får topkarakter, og så er Scala den første på listen indtil nu, der har styr på vejbaneassistenten. I Scala er det fartpiloten der trækker ned i regnskabet.
Her er endnu en bil, som vi hos Bilbasen har haft fornøjelsen at teste og anmelde. Med det nye, skarpe design og en kabine i absolut topklasse fik Mazda 3 en god portion ros med på vejen.
Mazda 3 får tredjepladsen med hele 98 % i voksensikkerhed og 87 % i børnesikkerhed. Uanset fra hvilken side du skulle blive ramt fra, er du i kabinen passet rigtig godt på. Cyklisterne er dog lidt dårligere stillet, da nødbremse og registrering af cyklister trækker lidt ned. Heller ikke Mazda har endnu fået helt styr på vejbaneassistenten.
VW T-Cross er en mærkelig størrelse. I modelprogrammet er den mindre end T-Roc, men rent størrelsesmæssigt er den større og mere praktisk. Hør hvad Berner mener om den i videoen her.
Den lille og finurlige T-Cross scorer 97 % i voksensikkerhed og 86 % i børnesikkerhed. Derudover gives der topkarakter for både fodgænger- og cyklistregistrering. Volkswagen har også fået styr på vejbaneassistenten og får tæt på maksimalt antal point i kollisionsadvarsel og nødbremse. Fartpiloten er dog ikke præcis nok, hvilket er en streg i regningen.
Model 3 er Teslas svar på en folkeelbil, og noget tyder på, at de har ramt noget rigtigt. I hvert fald var Berner ganske tilfreds, da han testede den.
Voksensikkerheden får 96 % mens børnesikkerheden får 86 %, og det er jo meget lig de øvrige konkurrenter på listen. Der hvor Tesla Model 3 stikker af, er selvfølgelig i de elektroniske sikkerhedssystemer. Vejbaneassistenten, den adaptive fartpilot og kollisionsadvarslen i Tesla Model 3 gør de andre biler på listen til skamme og scorer som minimum 10% højere end dem alle.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.