Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG?
Din natur skriger, at en elektrisk Mercedes-AMG vil rundbarbere en elbil fra et nyt, kinesisk bilmærke i en duel – men konkurrencen er tættere, end du tror. Se bare, når vi sætter Nio ET7 op mod Mercedes-AMG EQE 53.
Det er ikke længe siden, jeg kaldte Nio ET7 for den bedste elbil fra Kina. Det er store ord, men er de store nok til, at de udgør en trussel for de etablerede?
Til at besvare dét spørgsmål, triller vi en elektrisk Mercedes ind i billedet. Og det er ikke hvilken som helst elektrisk Mercedes. Det er en Mercedes-AMG EQE 53.
Jeg sætter cremen af cremen fra Kina, Nio ET7, op mod det aerodynamiske overflødighedshorn Mercedes-AMG EQE 53 for at få syn for sagen.
Hvordan kører de?
Båret af luft
Uanset om du vælger den med det mindste 75 kWh batteri eller det store på 100 kWh, så står ET7 på en luftundervogn. I EQE er det først i AMG-udgaverne, det er standard, mens det kan tilkøbes for 26.000 kr. til de mindre udstyrsvarianter.
Det korte af det lange er, at begge testbiler er båret af luft – men måden, de håndterer luften på, er meget forskellig. For i det kinesiske ringhjørne er undervognen, som man forventer det, når man hører ordet ‘luftundervogn’.
Nio ET7 er meget, meget blød og komfortabel. Kineseren indbyder på alle måder til stille og rolig kørsel, hvilket er befriende. Sætter man samtlige 653 hk i spil, er det dog en anden sag, og her begynder ET7 at køre som lidt af en balje.
Sport-modus strammer intet op, undervognen krænger og styretøjet er slapt, så det basker. Det giver en tung og skvulpende følelse, hvis man kører friskt, ligesom de to elmotorer også sjældent formår at sende alle kræfterne i asfalten uden en form for hjulspin.
Anderledes kontant er luftundervognen i Mercedes-AMG EQE 53. Der er ikke samme følelse af at flyde ubekymret over ujævnheder som i ET7, og man mærker mere til brønddækslerne. Til gengæld har tyskeren en klar overhånd, når det kommer til afmålt balance.
Styretøjet er tungere og undervognen langt bedre til at håndtere kampvægten med mindre krængning til følge. EQE er tilmed mere agil og betragteligt nemmere at manøvrere rundt med på landevej såvel i P-kælder grundet sin firehjulsstyring. Noget, som ET7 decideret mangler.
Kør langt
Testbilerne er begge tungt udstyret med 100 kWh batterier, hvilket i Nio ET7 omsættes til 580 km i opgivet rækkevidde og 524 km i Mercedes-AMG EQE 53. Som altid ser dét en smule anderledes ud, når vi tester biler i det kolde nord.
Med blandet kørsel når man gerne 450 km i Nio ET7 og lige i underkanten af 400 km i EQE. På motorvejen tipper forbruget til tyskerens favør, da det knapt så flatterende men yderst aerodynamiske ydre betyder, at bilen skærer gennem luften som en nyslebet Zwilling-kniv.
Selvom begge duellanter er svimlende hurtige, er det ved rolig langfart, de gør sig bedst til. Støjisoleringen er af tårnhøjt niveau, og for EQEs vedkommende forsvinder det kontante element i undervognen som dug for solen, når den sænker sig og går i motorvejsmodus.
På autopilot- og assistentfronten har vi også at gøre med to af de allerbedste, hvor netop motorvejskørsel kan klares helt uden menneskelig indblanding. Her har jeg før kaldt Nio klasseledende, hvilket jeg holder fast i, men jeg havde håbet, at forskellen var større.
Med en taxakuppel af en LiDAR-enhed på taget burde Nio, i min optik, efterlade EQE i støvet på egen hånd i al slags vejr. En ordentlig byge med slagregn og slud får dog kineserens autopilot til at kaste håndklædet i ringen i løbet af testugen.
Her burde Nio vise vejen men misser chancen, hvorfor assistenterne fra Mercedes kommer utroligt tæt på med sin særdeles intelligente autopilot.
Hvordan er kabinerne?
Sæder og skærmbegejstring
Når man sætter sig ind i Mercedes-AMG EQE 53, bliver man fuldstændigt forblændet. I hvert fald i testbilen. Den er nemlig udstyret med den såkaldte Hyperscreen, der kan tilkøbes til de tre største udstyrsvarianter for den nette sum á 106.992 kr.
Tre skærme, bundet sammen af glas, breder sig på tværs af hele instrumentbordets bredde. Her fås derfor en krystalklar digital instrumentering med alle de informationer, man kunne tænke sig, mens også passageren har sin egen skærm til styring af underholdningen.
Den enorme skærm i midten er festens midtpunkt med en klarhed som en frostkold morgen, det klasseledende MBUX-styresystem og haptisk feedback, når man navigerer rundt. Når man går på opdagelse i de mange menuer, gøres det tilmed fra et førersæde, der er til ergonomisk topkarakter. Det er, som du nok kan forstå, let at blive forblændet.
Stop en halv!
Når begejstringen over skærmene har lagt sig og man udforsker yderligere, får man en anden og noget mere bitter overraskelse – her særligt i direkte sammenligning med Nio ET7. Flere steder er materiale- og samlekvaliteten nemlig ikke en millionbil værdig.
Det øverste stykke af instrumentbordet samt panelerne af pianolakeret plastik på dørsider og i taget både knirker og knaser, når man trykker til det. Gør man det til hverdag? Nej, men når materialer giver sig på den måde, vidner det ikke kun om en middelmådig byggekvalitet, men også om en potentielt knirkende kabine på sigt.
Sublime Nio
Har man læst min anmeldelse af Nio ET7 vil man vide, at kabinen begejstrer mig til grænsen af opstemthed. Har man ikke, kan resuméet holdes kort: ALT i kabinen på Nio ET7 er lækkert at røre ved og virker gennemtænkt. Glem plastpaneler og pianolak! Her er alcantara og tropisk træ. Her er massagesæder og en mekanisk kvalitet, der er uden sidestykke.
På skærmfronten kan Nio ET7 selvsagt ikke hamle op med den bekostelige Hyperscreen i EQE. Selvom skærmen på 12,8” er slank, i ultrahøj opløsning og udstyret med et velfungerende styresystem fra Nio selv, så virker alting fladt ved siden af det pixel-tunge monstrum fra Stuttgart.
Direktøren og ministeren
Måler man totallængde, er det Nio ET7, der er længst, mens Mercedes-AMG EQE 53 har seks cm mere mellem akslerne. Her er det sidstnævnte, der plejer at tælle, når man snakker benplads – men det er ikke tilfældet i denne duel.
I ET7 er benpladsen en minister værdig, hvor selv en langbenet kan strække sine lemmer. Passagersædet kan tilmed køres frem og klappes ned, såfremt det er tomt, hvilket giver en tennisbane af plads til passageren bagved.
Selvom pladsen i EQE absolut er god, betyder den aerodynamiske form på bilen, at kabinen skubbes lidt sammen. Der er med andre ord mindre plads i tyskeren, når det kommer til bagsædet, mens den dog tager til genmæle med 430 liter i bagagerummet mod de beskedne 363 liter i ET7.
Priser og udstyr
Dyre fornøjelser
Kinesiske Nio har en udtalt no-bullshit-tilgang til varianter og ekstraudstyr. ET7 er deres flagskib, hvorfor den er proppet med udstyr. Det er uanset, om man vælger den med et lejet batteri på 75 kWh til 684.000 kr. eller med det store batteri på 100 kWh til 897.000 kr.
Al teknologien til autopiloten, 360-kameraet, massagesæderne med ventilation, luftundervognen og den udsøgte kabine. Det følger alt sammen med.
Helt så simpelt er det ikke med Mercedes EQE. Her fås EQE 300 med baghjulstræk og 245 hk fra 702.250 kr. Det er dog uden læderkabine, uden 360-kamera, uden luftundervogn, uden sædeventilation og den slags luksus, der for de fleste nok hører sig til, når de er på markedet efter en dyr Mercedes.
Når det kommer til en variant med firehjulstræk, en tilsvarende mængde kræfter og standardudstyr, så er vi altså oppe omkring den højeste udstyrstinde: Mercedes-AMG EQE 53. Der er også Mercedes EQE 500 med firehjulstræk, men den er over 200 hk svagere og uden luftundervogn.
Kan det virkelig passe?
Mercedes-AMG EQE 53 er en svimlende lækker bil og er på nogle områder, som køreegenskaber og kabineteknik, ET7 overlegen. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at retfærdiggøre en pris, der er hele 310.298 kr. højere?
Selvom det er en hård erkendelse, er svaret på mit eget spørgsmål nok nej. For Nio ET7 er en gennemført bil. Nok er den tungere at danse med, og trods fine systemer trækker den ikke bukserne af nogen med en skærm-buffet ad libitum.
Til gengæld er den markant bedre bygget med en decideret dekadent kabine. Den er støjsvag, überkomfortabel og så godt som selvkørende. Den er herlig, og selvom 897.000 kr. er mange penge, får man mere for pengene, end man gør hos Mercedes. Så ja, det passer. Du kan trygt vælge Nio, spare differencen svarende til en VW Golf 8, og blive federe kørende end i en Mercedes-AMG.
Nio ET7 100 kWh
Motor: To elmotorer (for og bag) Ydelse: 653 hk / 850 Nm 0-100 km/t: 3,8 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 19,3-22,3 kWh/100 km Batterikapacitet: 100 kWh Maksimal ladekapacitet: 130 kW Rækkevidde: 580 kilometer Mål (L/B/H): 510/199/151 cm Køreklar vægt: 2.454 kilo Bagagerumsvolumen: 363 liter
Pris: 897.000 kr. (ET7 fås fra 684.000 kr. med lejet batteri) Pris på abonnement: 11.799 kr./måned (ET7 fås fra denne pris)
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+
Motor: To elmotorer (for og bag) Ydelse: 625 hk / 950 Nm 0-100 km/t: 3,5 sekunder Tophastighed: 220 km/t Forbrug: 20,2-22,6 kWh/100 km Batterikapacitet: 100 kWh Maksimal ladekapacitet: 170 kW Rækkevidde: 527 kilometer Mål (L/B/H): 496/210/149 cm Køreklar vægt: 2.525 kilo Bagagerumsvolumen: 430 liter
Pris: 1.207.298 kr. (EQE fås fra 702.250 kr.) Leasingpris: Ikke angivet på EQE 53 (EQE fås fra 8.970 kr. pr. mnd.)
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.