Det kræver kun et kort kig, før man kan konkludere, at Volvo XC40 og Volvo C40 er to af samme bil – eller er de? Vi sætter dem mod hinanden og finder forskellighederne.
Volvo XC40 Recharge landede i slutningen af 2020 sammen med store elektriske løfter fra Göteborg. Volvo ville lancere en ny elbil om året frem til 2025, og ikke nok med det, stod det nærtbeslægtede søstermærke Polestar også klar i kulissen med en ny elbil.
De store og flotte løfter blev lidt vekslet til skuffelse, da jeg så, at deres 2021-elbil blot var en Volvo XC40 uden X, der lignede til forveksling. Særligt set i lyset af, at Polestar 2 i mellemtiden meldte sin ankomst med et banebrydende design.
Er Volvo C40 bare en coupé-version af XC40, der sælges som en ny elbil, eller har den mere at byde på? Det ser jeg nærmere på i denne duel.
Volvo XC40 Recharge Twin Motor
Motor: Elmotorer, to styk Ydelse: 408 hk / 660 Nm 0-100 km/t: 4,9 sek. Tophastighed: 180 km/t Rækkevidde: 416 kilometer Vægt: 2.188 kg Mål (L/B/H): 442/186/165 cm Bagagerumsvolumen: 419 liter Startpris: 451.770 kr. (XC40 Recharge fås fra 374.771 kr.)
Volvo C40 Recharge Twin Motor
Motor: Elmotorer, to styk Ydelse: 408 hk / 660 Nm 0-100 km/t: 4,7 sek. Tophastighed: 180 km/t Rækkevidde: 437 kilometer Vægt: 2.185 kg Mål (L/B/H): 443/185/158 cm Bagagerumsvolumen: 413 liter Startpris: 460.080 kr. (C40 Recharge fås fra 383.080 kr.)
Det åbenlyse
Når man ser de to svenske tvillingesøskende i profil er det tydeligt, hvor de adskiller sig. Bagruden på Volvo C40 har et skarpt knæk, der med dertilhørende hækspoilere får den til at se mere moderne ud end XC40, som man efterhånden er blevet vant til at se i gadebilledet.
Foruden at tage lidt højde i bagagerummet, betyder den skarpe bagende på C40 også, at udsynet bagtil er begrænset. Mere end det er i forvejen i XC40, hvor de markante C-stolper tager meget af det udsyn, der er skråt bagtil, hvor flittige cyklister ofte gemmer sig.
Samme platform – ikke samme muligheder
Selvom C40 og XC40 deler platform, er der ikke de samme valgmuligheder. C40 er nemlig kun en elbil, mens XC40 fortsat udbydes med en forbrændingsmotor med hybridteknologi. Her kan XC40 fås i B3 variant med 163 hk samt en B4 variant med 197 hk.
De elektriske drivlinjer deles dog trods alt. Basisvarianten Core kan bestilles med en Single Motor-drivlinje med en enkelt elmotor monteret på den forreste aksel med 231 hk. Her starter XC40 i 374.771 kr. mens C40 starter i 383.080 kr.
I udstyrsvarianterne Plus og Ultimate kan de elektriske søskende også bestilles med en Twin Motor-drivlinje, der, som navnet antyder, giver en elmotor på både for- og bagaksel. Det giver 408 hk og en kvik acceleration.
Med Twin motor i Plus-variant starter XC40 i 451.770 kr. og C40 i 460.080 kr. mens de med Ultimate-udstyr starter i henholdsvis 471.997 kr. og 480.000 kr.
Efteraber
Den Volvo XC40, der stiller til denne duel, er faktisk netop blevet uddateret. I februar præsenterede Volvo nemlig et nyt facelift, der egentlig bare betyder, at den for fremtiden vil efterabe den moderne og #woke Volvo C40.
Volvo C40 var den første Volvo-model, som ikke kunne bestilles med animalske produkter i kabinen. Det er derfor kun tekstiler og alcantara-lignende alternativer, man kan bestille, og det fungerer egentlig ret godt til en moderne elbil. Det giver mening. De blå gulvtæpper og beklædningen i bunden på C40 er desuden sammensat af genanvendt plast.
Indtil for nyligt var denne klima-passende kabine unik for C40, mens XC40 altså netop er givet samme muligheder i et facelift. I modsætning til XC40 testbilen, vil den i fremtiden også komme med samme semi-transparente plastik-trim med 3D-effekt, som pryder C40 og ser ret godt ud, hvis du spørger mig.
Genanvendt plastik og ingen muligheder for læder lyder ikke særligt lækkert. Men det er det, og sammen med en yderst velfungerende infotainmentskærm med Google-system, får det kabinerne til at fremstå gennemførte. Eneste anke er, at de kun kommer med Android Auto – Apple CarPlay er på vej.
Overraskelsesmomentet
Begge testbiler stiller til duel med den store Twin Motor-drivlinje, hvilket i al sin enkelthed gør dem aldeles hurtige. Begge springer frem som en trold af en æske, og det er et overraskelsesmoment, fordi de på alle andre måder optræder komfortabelt og civiliseret.
Komfortorienteringen er gennemført og en fryd at leve med, men om det harmonerer med den vilde acceleration, er jeg mere i tvivl om. Ingen af de to tvillinger giver en lyst til at køre friskt på en snoet landevej, da særligt styretøjet er blottet for feedback.
Det er derfor den tilbagelænede cruiser-stil, som duellanterne mestrer bedst. Den hurtige acceleration koges hurtigt ned til et party-trick, som man kan bruge til at overraske uvidende passagerer.
Med armen i karmen frister de to tvillinger til langture, og hvis man kører pænt, kan man da også sagtens begive sig ud på sådan nogle. Med temperaturer omkring nulpunktet samt regn og rusk, vil jeg anslå, at der er nok til omkring 300 km med blandet kørsel. De 21 km ekstra rækkevidde, som C40 har på papiret, spiller ingen reel rolle i hverdagen, når musikken spiller.
Volvo C40 til mig
Der er, indrømmet, ikke meget, der adskiller de to søskende. Udover designet er det smådetaljer, der adskiller dem, og at kalde C40 for en ny elbilmodel, er måske at stramme den. Alligevel er det med sikkerhed i stemmen, når jeg siger, at C40 er til mig.
Måske det er fordi, jeg har vænnet mig for meget til synet af XC40, som stadig kører rundt med forbrændingsmotorer. Måske det er fordi, C40 er den første Volvo, der kun fås som elektrisk. Måske det er min indre københavner, der gerne vil have det nyeste og det smarteste.
Uanset hvad årsagen er, går jeg med Volvo C40. Den taler mere til mig. Den virker for mig mere moderne, selvom det reelt set kun er den hældende fastback-bagende, der adskiller den fra Volvo XC40. Jeg synes, den er mere smart og mere frisk.
Det er klart, at hvis udsyn, bagagerumsplads og maksimal loftshøjde er vigtigt for dig, så er det Volvo XC40, du skal gå med. Og da der reelt set ikke er meget mere, der adskiller de to i elbil-format, tør jeg godt garantere, at du ikke går galt i byen med den heller.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.