marts 1, 2023

Dengang Elon Musk smadrede en McLaren F1

Manden, der bliver ved med at chokere verdensmarkedet for elbiler, chokerede engang sig selv, da han crashede sin mange millioner dyre McLaren F1.

TEKST Bilbasen / FOTO Gooding & Co.

Elon Musk er en mand med mange jern i ilden. Og mange penge i banken. Sådan har det været lang tid før, der var noget, som hed Tesla. Manden med elbilerne og de vilde armbevægelser har skam haft meget andet i garagen end køretøjer med ledning. En McLaren F1, for eksempel.

LÆS OGSÅ | Elektrisk SUV fra Lotus med op til 905 hestekræfter

Ja, den er go’ nok. Før Musk blev CEO i verdens mest omtalte bilvirksomhed i nyere tid, skabte han en større formue på at sælge softwarevirksomheden Zip2 til computergiganten Compaq. Og for nogle af de mange millioner dollars købte han sig i 1999 noget så eksklusivt som en McLaren F1.

Med blot 106 eksemplarer produceret, inklusive prototyper og racerversioner, er McLaren F1 en af de mest sjældne moderne superbiler. Elon Musk købte sin i 1999 – året efter produktionen officielt ophørte.

Førersæde i midten

McLaren F1 var dengang den eneste mulighed, man havde for at køre på gaden i en bil af samme mærke som de berømte Formel 1-biler. Den blev skabt af Formel 1-designeren Gordon Murray, som af McLaren-bossen Ron Dennis havde fået frie hænder til at skabe tidens fineste superbil.

LÆS OGSÅ | Her er Volkswagens bud på en elektrisk stationcar

Dette betød blandt andet en udstrakt brug af eksotiske materialer som kulfiber, magnesium, kevlar – og sågar guld (som effektiv varmeresistent materiale i motorrummet).

Den trepersonernes kabine overraskende med førersædet i midten, og den 627-hestes motor var en delikatesse af en V12 bygget på bestilling hos BMW.

I det guldbelagte motorrum (ikke blot lir, for guld modstår varme bedre end stål og aluminum) ligger en kompakt 6,1-liters V12 uden turbo eller anden trykladning – bygget på bestilling hos BMW.

Kun produceret i 106 eksemplarer

Med kun 106 eksemplarer produceret, inklusive prototyper og gadeversioner, var det langtfra alle, som var så heldig (og velhavende) at komme i betragtning til McLaren F1. Men Elon Musk var én af dem – selv om han ganske vist måtte købe en lettere brugt, eftersom produktionen sluttede i 1998.

LÆS OGSÅ | Bentley siger farvel til W12-motoren

Med førersædet i midten var det ægte F1-atmosfære i den spektakulære kabine. Med to passagersæder (ét på hver side af chaufføren) var en McLaren F1 ikke blot hurtigere, men også mere praktisk en andre superbiler.

627-hestes hverdagsbil

Elon Musk fik sin McLaren leveret foran sit hus, og hvis du søger på YouTube, finder du hurtigt frem til indslaget fra 1999, hvor en ung Musk i en karryfarvet blazer tager imod sin ’one million dollars’ superbil. På dette tidspunkt vidste den senere multimilliardær imidlertid ikke, at ejerskabet hurtigt skulle blive udfordret.

LÆS OGSÅ | Nu kommer den elektriske Mini også som Cabriolet

Til at begynde med, brugte Musk den 627-hestes superbil som en ’daily driver’ mellem Los Angeles og San Francisco. Alene det første år tilbagelagde han efter eget udsagn hele 11.000 miles, svarende til omkring 18.000 kilometer i sin McLaren F1, hvilket må have været en fornøjelse.

Det var salget af softwarevirksomheden Zip2, som indbragte en ung Elon Musk penge nok til at kunne købe sin drømmebil. I et gammelt TV-klip fra 1999 ser man den senere Tesla-stifter få leveret sin McLaren F1 foran sit hus.

Smadret på vej til forretningsmøde

Men en dag i år 2000 på vej til et forretningsmøde i Palo Alto i Silicon Valley sammen med en forretningspartner, gik det knap så fornøjeligt.

I et interview fortæller Musk historien om ulykken, der starter med, at forretningspartneren interesseret spørger ’hvad bilen er i stand til’. Musk svarer straks ’watch this’, hvorefter han bunder pedalen og trækker ud til en overhaling.

LÆS OGSÅ | Video: Hvorfor er elbiler så hurtige?

Ingen DSG-gearkasse, skiftepadler eller køreprogrammer. En McLaren F1 var både kraftfuld og rå, og med fraværet af både ABS-bremser, traction control andre hjælpemidler, krævede den en erfaren chauffør.

Det bliver imidlertid til alt andet end en overhaling. De to herrer kommer nemlig på en dramatisk flyvetur, da de massive kræfter kombineret med Musks (efter eget udsagn) mangefulde evner og fraværet af traction control får baghjulene til at slippe grebet og bilen til at skride ud og ramme vejsiden.

LÆS OGSÅ | Cupra Formentor VZ5 er et 5-cylindret stjerneskud

Dette får bilen til at lette og, ifølge øjenvidner, rotere som en frisbee. Da den igen lander på asfalten, peger næsen ganske vist den rigtige vej – men det er så også det eneste, der er som før. Resten af bilen er godt og grundigt smadret.

Med blot 1.100 kilo til 627 hestekræfter skulle du stå tidligt op for at følge med en McLaren. 3,2 sekunder fra 0-100 kilometer i timen var ren magi i halvfemserne, og 30 år senere er det stadig en af verdens hurtigste superbiler.

Ingen forsikring

Heldigvis kommer hverken Musk eller forretningspartneren til skade. Og historien siger, at Musk ligefrem griner, da han stiger ud af bilen. Han spørger sin forretningspartner, om han vil høre noget sjovt, før han leverer den ultimative punchline: ’Den er ikke forsikret.’

LÆS OGSÅ | Ford er tilbage i Formel 1

Om Musk rent faktisk griner, eller blot er i chok, er aldrig blevet bekræftet. Men sikkert er det, at bilen ikke var forsikret, og at Musk derfor selv måtte punge ud for at betale skaden. Og her taler vi altså om en bil, som kostede det samme som en ny BMW 5-serie blot at køre til service.

Selvom Elon Musk måtte bruge en formue på at få sin smadrede McLaren F1 tilbage i køreklar stand, tjente han uden tvivl en formue på ejerskabet. Priserne er kun gået én vej siden bilen blev lanceret – og det er opad.

Sikkert er det også, at forretningspartneren ikke er mere chokeret, end at han tomler (!) resten af turen til Palo Alto. Musk beslutter sig dog for at blive ved bilen, indtil redningsmandskabet er fremme, hvorefter han også tomler sig til et lift. De når begge to mødet.

LÆS OGSÅ | Mercedes GLE er faceliftet og forstærket

Trods skaden og den efterfølgende million-reparation er der ingen tvivl om, at Elon Musk alligevel har nydt godt af at eje en McLaren F1. Han solgte bilen i 2007, hvor priserne for længst var skudt afsted som de raketter, Musk senere begynder at sende ud i rummet.

Takket været det lave produktionstal er det sjældent, en McLaren F1 kommer til salg. Og når det endelig sker, koster det kassen at blive den nye ejer. Bilen på billederne, en 1995-model, blev solgt for godt 20 milioner dollars i 2021.

Mr. Bean gjorde det også

En anden kendt bilentusiast, Mr. Bean-opfinderen Rowan Atkinson, har også oplevet at smadre sin McLaren F1. Hele to gange, endda. Begge gange blev bilen nænsomt bygget op igen hos McLaren Special Operations for en regning, som vil ruinere selv en velhavende direktør fra whiskybæltet.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den vildeste BMW nogensinde

Alligevel tjente englænderen en formue på bilen, som han købte i 1997 og solgte igen i 2015 for mere end 10 gange nyprisen, svarende til angiveligt 12,2 millioner dollars. Han skulle dog have beholdt den, for i 2021 solgte auktionshuset Gooding & Co. et lignende eksemplar for, ehrm… 20 millioner dollars.

Jeps, det er lidt over 140 millioner danske kroner!


Brugte McLaren til salg

Se flere brugte McLaren til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen Blog

Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS