Middelmådig Model 3: Tesla er presset på pålideligheden
Den nye og længe ventede Tesla Model 3 får skuffende karakter i ny amerikansk pålidelighedsrapport. Model 3-ejere melder om flere problemer med deres ellers så ambitiøse folke-elbil. Men hvorfor er Tesla presset på pålideligheden? Det kigger vi nærmere på.
Det amerikanske magasin Consumer Reports, der laver upartiske produkttests, samler hvert år data fra dets medlemmer gennem online spørgeskemaer.
Denne gang er det Tesla-ejerne, der er blevet spurgt, og de har rapporteret flere problemer med pålideligheden i deres Model 3 – faktisk til en grad, så Consumer Reports ikke længere kan anbefale bilen til deres medlemmer.
Mere end 500 Model 3-ejere har besvaret spørgeskemaet, og i denne artikel går vi resultaterne nærmere. For er der tale om mindre begynderfejl i Teslas første massemarkedsbil, eller kan Model 3 bare ikke hamle op med konkurrenterne?
Tilfredse Tesla-ejere trods drilsk driftsikkerhed
Pålidelighed har altid været en udfordring for Tesla. Luksussedanen Model S har – særligt i modelår 2017 – haft problemer med affjedringen, mens de unikke Falcon Wing-døre har voldt Model X problemer.
De indledende rapporteringer fra Tesla Model 3-ejere var ellers ganske positive, og generelt er Model 3 ejere også tilfredse ejere – men i den seneste rapport driller det med driftsikkerheden.
Mens problemer med pålideligheden som oftest påvirker tilfredsheden ved ejerskab hos bilejere, så er det ikke tilfældet med Tesla. Rapporten viser nemlig, at Tesla-ejere stadig er glade for deres biler, selvom driftsikkerheden driller.
Model 3-ejerne melder om ringe byggekvalitet med dårlige samlinger i de udvendige paneler og lakfejl. Også inde i kabinen har elektronikken ifølge flere ejere levet sit eget liv.
Den store skærm i midterkonsollen, der styrer næsten alle bilens funktioner, har ifølge flere ejere opført sig underligt. Som var der tusind tryk på skærmen, har den egenhændigt spillet musik, skruet helt op for lyden og flyttet rundt på kortet i navigationssystemet.
Udover de førnævnte problemer med byggekvaliteten og fejl i lakken, har flere ejere også oplevet, at bagruden uprovokeret flækker og slår revner. Consumer Reports’ egen testbil fik en revne i bagruden, efter den havde været parkeret natten over i frostvejr.
Hvad siger Tesla?
Forud for offentliggørelsen af rapporten fik en talsmand fra Tesla mulighed for at udtale sig. Her blev det understreget, at Tesla er opmærksomme på problemerne og allerede har gjort store forbedringer på de fejlramte områder.
Det blev også tilføjet, at Tesla løbende samler feedback fra deres kunder, og problemerne udbedres løbende.
Udtalelserne underbygges af tidligere resultater. For ser man på andre rapporter fra Consumer Reports, så har pålideligheden i Tesla Model S eksempelvis svinget fra at være under middel i én rapport, hvorefter fejlene er blevet udbedret, så bilen igen kan kategoriseres som over middel.
På sigt bør Tesla derfor godt kunne hamle op med konkurrenterne, når det kommer til pålidelighed. Om fejlene bliver ved med at dukke op i Model 3, eller om Tesla en dag får helt styr på pålideligheden, kan nok først konkluderes, når bilen har fået lidt flere år på bagen.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.