Et felt á 24 nye biler er de sidste dage blevet testet på alle leder og kanter. Nu har juryen barberet feltet ned til 7 skarpe modeller. Hvilken bil tror du løber med titlen?
Feltet til Årets Bil 2021 er — selvfølgelig — mere elektrificeret end nogensinde før. Ud af 24 biler er hele otte af dem fuldelektriske, mens der også er taget en god håndfuld plug-in hybridvarianter med til Jyllandsringen, hvor kåringen traditionen tro finder sted.
Juryen af motorjournalister, som blandt andre inkluderer Bilbasens Anders Berner, Ebbe Sommerlund, Morten Bek og Jacob Dalby, har nu testet og voteret, så finalistfeltet på syv biler er klar. Finalisterne til Årets Bil 2021 er: BMW 4-Serie, Honda e, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Leon, Toyota Yaris og VW ID.3.
BMW 4-Serie
Den nye 4-Serie er måske lidt elefanten i finalistfeltet. For hvad er der med den kølergrill? Og ser det bedre ud i virkeligheden end på billeder? Svaret på sidstnævnte spørgsmål sås der stadig tvivl om i juryen, her efter Bimmeren har sikret sig en plads i finalefeltet.
Det er nemlig ganske utvetydigt, at den nye 4-Serie kører brandgodt. Det er ægte BMW’sk køreglæde af den gamle skole. Til kåringen var både 430i og M440i til rådighed, hvor den sidste, med sit firehjulstræk og 374 hk, kan køre om hjørner med fuldfede M-biler med bare et par år på bagen. Den nye 4-Serie starter fra 601.775 kr.
Honda e
Den lille finurlige Honda e er langt fra den mest praktiske bil, du kan købe, og er heller ikke en elbil, der tager kegler med sin rækkevidde – tværtimod. Alligevel tager den juryen med storm og charmerer sig sikkert ind i finalefeltet.
Charmen er ganske gennemtrængende, hvor Honda e udadtil ligner en nuttet pandabjørn, mens den indvendigt i kabinen ikke ligner noget, der er set før med skærme über alles og træindlæg. Underholdningen stopper ikke dér, da Honda e mest af alt opfører sig som en lille, elektrisk gokart på landevejen. Honda e starter fra 277.100 kr.
Peugeot 2008
De kompakte crossovers har virkelig fat i Hr. og Fru Danmark, og hvis de vil have sådan en, er Peugeot 2008 et super skarpt bud. Den fås i dag både som helt almindelig benzin- og dieselbil samt som fuldelektrisk. Det er nok særligt tilføjelsen af en fuldelektrisk variant, der endegyldigt slår 2008 i finalefeltet.
2008 er klasseeksemplet på, at franske Peugeot virkelig er inde i en god stime. Den er letkørt i byen men stadig stabil og støjsvag på motorvejen. Kabinen er anderledes med 3D-instrumentering og mini-rat, men kvaliteten af materialerne er ikke til at tage fejl af. Peugeot 2008 starter fra 209.990 kr.
Renault Captur
Endnu en fransk fætter-højben sniger sig med i finalefeltet. Skulle kabinen være tanden for speciel til din smag i 2008, er Captur et andet skarpt bud på en dansker-venlig kompakt crossover. Captur er mindre mærkelig men mindst lige så velkørende som 2008.
Renault Captur sikrer sig en plads i finalefeltet først og fremmest på grund af tilføjelsen af en plug-in hybridvariant, vis system er veludført og velintegreret. Dét giver en billig, økonomisk og velkørende crossover. Renault Captur starter fra 198.900 kr.
Seat Leon
Seat Leon overhaler sine nært beslægtede søskende VW Golf 8 og Skoda Octavia indenom og napper selvsikkert en plads i finalefeltet. På papiret er der ikke meget, der adskiller Leon fra Golf og Octavia. Praktisk og økonomisk er de alle gode bud på en mindre familiebil.
Den største forskel er udadtil, hvor Leon diskutabelt ser mere spændende og sportslig ud end sine søskende, ligesom der også er elementer i kabinen, der spiller bedre i spanieren. Også bag rattet føles Leon en tand mere dynamisk – særligt hvis vejen krøller og bilen trykkes på maven. Seat Leon starter fra 214.990 kr.
Toyota Yaris
Den billigste bil i finalefeltet er Toyota Yaris. Det kan vise sig at være en fordel snarere end en ulempe. At Yaris er prisbillig gør bare, at den er relevant til et bredere publikum end de andre i finalefeltet. Det er en oplagt bybil eller måske husholdningens bil nummer to.
Denne seneste aftapning af Toyota Yaris brillerer med køreegenskaber, som sjældent fås mere sjove og dynamiske i en minibilsklasse, der ellers er stopfyldt med fine og velbyggede biler. Den er sjov, hvis du vil have det, mens den i det daglige teer sig præcist så civiliseret, som en fornuftig minibil skal. Toyota Yaris starter fra 129.990 kr.
VW ID.3
Er det en overraskelse, at ID.3 klarede skærene til finalistfeltet? Vel egentlig ikke… Den er én af årets største bilnyheder, og folk har ventet i spænding på at se, hvordan VW’s bud på en betalelig elbil ser ud og kører.
Designet deler måske vandene, men juryen til Årets Bil er ikke i tvivl: Den hører til blandt finalisterne. Kabinen er rummelig, komfortabel og nytænkende. Bag rattet er den letkørt og blød, men også dynamisk på et snoet stykke landevej, med sit baghjulstræk og præcise styretøj. VW ID.3. starter fra 324.995 kr.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.