Der er ingen grund til at græde over spildt mælk. Og der er ingen grund til at bruge tid på biler, som aldrig kommer til Danmark. Så hvorfor kigger Bilbasen så tit på nye bilmodeller, som vi ikke har selv den mindste chance for at se i Europa? – Fordi vi elsker biler i alle afskygninger, og biler fra andre regioner af verden har alligevel tit en forbindelse til vores del af verden.
Tag nu bare Honda Accord. I 80’erne og 90’erne var Accord den fornuftige danskers BMW. Honda havde intet med BMW at gøre, og Accord havde selvfølgelig ikke noget BMW i sig. Men Accord var kendt for køreegenskaber og motorer med samme kvalitet som hos BMW.
Accord vinkede i 2015 til Danmark og Europa. Den sidste generation Accord på dansk jord var generation otte. Den var blevet for tung til at virke som en BMW, men Honda havde fået lavet en lækker dieselmotor og kunne stadig tricks med sin sedan (og stationcar).
Accord er nu større end Audi A6
Meget er sket med Accord siden 2015. For den er der stadig, selv om den ikke er med os her i Europa. I USA er den under konstant stigende pres af SUV’er, crossovers og pickups, men den er stadig elsket som en sedan, der er lidt sjovere, lidt mere lækker og lidt mere teknisk sofistikeret end Toyota Camry og Hyundai Sonata.
Accord af Amerika er nu i sin 10. generation. Netop afsløret. Allerede for generationer tilbage blev den amerikanske Accord kørt i en retning af noget større og mere komfortabelt.
Den nye er så stor som en Audi A6. Lidt større endda. 497 cm lang. Virkelig rummelig til fire voksne.
Hybridsystemet kender vi fra CR-V
Den 10. generation Accord kommer i USA kort tid efter den nye CR-V, og selv om SUV’en er blevet den vigtigste model for Honda USA, er Accord stadig uhyre vigtig. I 2021 købte amerikanerne cirka 203.000 styk Accord. CR-V? Dem købte amerikanerne flere end 361.000 af i 2021.
Accord-designet følger det strømlinede, elegante fra den nye Civic. Mindre krom, færre spøjse former. Under motorhjelmen var der tidligere tre muligheder: En 2-liters turbomotor med cirka 260 hk – jep, den samme motor som i Civic Type R – men der er skåret ned, så der er to mere fornuftsbetonede tilbage.
Volumenmotoren i salget er en 1,5-liters turbobenziner med cirka 195 hk og en CVT-gearkasse. Men endnu mere fornuftig er hybriden med 2-liters benzinmotor og to elmotorer. Nu med færre hestekræfter – cirka 208 mod den gamles cirka 215 – men med højere drejningsmoment. Det er samme drivlinje, som vi her i Europa kender fra CR-V.
Accord har kun få direkte konkurrenter tilbage i USA. Hyundai Sonata, Kia K5, Mazda 6, Toyota Camry. De amerikanske mærkers mellemstore sedaner (Chevrolet Malibu, Ford Fusion), og sedaner i det hele taget, er udgået. Det er samme historie i Europa, så på et tidspunkt slukkes lyset sikkert for Accord også i USA.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.