Den sidste Lamborghini Aventador er rullet af samlebåndet på den italienske supersportsvogns-fabrik i Sant’Agata Bolognese. Det endelige eksemplar blev en LP-780 Ultimae Roadster leveret til en (heldig) schweizisk kunde – hvilket uden tvivl fremkalder tårer hos Lambo-fans verden over.
Som et plaster på såret og en hyldest til Lamborghinis V12-konge, har vi fundet tidens vildeste specialudgaver af den mægtige topmodel.
Veneno (2013)
En hyldest til 50-året for Automobili Lamborghini må og skal være spektakulær – og Veneno var netop dét. Designerne fik Aventador til at ligne en prototyperacer fra Le Mans, komplet med rygfinne og en gigantisk hækvinge. Ingeniørerne skar 125 kilo af vægten og pumpede V12-motoren op til 750 hk.
Salgsafdelingen satte prisen til tre millioner euro, svarende til lidt over 22 millioner kroner i dagens kurs. Og navnet? Veneno er også navnet på en stor, stærk og berygtet tyr, som brutalt nedlagde en fægter under kamp i 1914. Alt er simpelthen, som det skal være med denne special-Lamborghini.
Ferruccio Lamborghini blev født i 1916. 100 år senere, i 2016, blev Centenario præsenteret som en hyldest til mærkets grundlægger. Og med sit ekstreme karrosseri i blottet kulfiber, store luftindtag i fronten á la klassiske muskelbiler og en hækdiffuser, som får bagenden til at ligne et mordvåben, blev Centenario utvivlsomt en bil lige efter Ferruccios vanvittige stil.
Centenario var en hyldest til grundlæggeren af Lamborghini og blev præsenteret samme år, som Ferruccio ville have fyldt 100 år. Han gik imidlertid allerede bort i 1993.
Centenario var desuden den første Lamborghini med medstyrende baghjul, og du kunne hoppe på internettet fra den store touch-skærm i kabinen. 20 coupéer og 20 roadstere blev produceret – alle udsolgt allerede før præsentationen.
Sían blev intet mindre end Lamborghinis første hybrid. Navnet er en kombination af initialerne og fødeåret for Ferdinand Karl Piëch, den tidligere topchef for moderfirmaet Volkswagen Group – og så ’Sían’, som på lokalsprog i Bologna-området betyder noget i retning af ’lynnedslag’.
En af de mest spacy udgaver af Aventador fra den futuristiske Sían, som blev den første serieproducerede Lamborghini til at gøre brug af hybridteknologi.
Sidstnævnte passer ganske godt til det kulfiberbelagte monster, som med kombinationen af en V12, en elmotor og et kraftfuldt batteri leverer 819 hk og skyder fra 0-100 km/t på dét, som Lamborghini kalder for ’under 2,8 sekunder’. Der blev bygget 19 åbne udgaver og 63 coupéer – matchende året for grundlæggelsen af Automobili Lamborghini, 1963.
En Aventador bygget som en racerbil? Dén klarede Lamborghinis afdeling for særlige opgaver, Ad Personam, da en velhavende motorsportsfan henvendte sig med dette ønske. Resultatet blev SC18 Alston, og her har Lamborghinis motorsportsafdeling, Scuderia Corsa, haft et par håndfulde fingre med i spillet.
Den ligner en racerbil, og det er da også Lamborghinis motorsportsafdeling, Scuderia Corsa, som har været med til at designe og bygge den unikke SC18 Alston. Kun ét eksemplarer eksisterer.
Det hardcore unikum er med sine mange luftindtag, spoilere og en justerbar hækvinge tydeligt inspireret af mærkets Super Trofeo- og GT3-racerbiler. De knap 11 centimeters frihøjde gør det uden tvivl besværligt at tøffe rundt i byen – men på en racerbane giver det hele utvivlsomt mening. SC18 Alston er i øvrigt kun produceret i ét eneste eksemplar.
C20 var andet unika fra Lamborghinis Ad Personam-afdeling. Her gik designerne i en anden retning og skabte en futuristisk roadster. Den manglende forrude og de to buler bag forsæderne giver associationer til halvtredsernes landevejsracere – og med 770 hk fra en V12 er der netop lagt op til underholdende stunder på sognevejene.
Efterfølgeren til SC18 blev SC20, hvor designeren gik i en anden retning og skabte en åben roadster inspireret af halvtredsernes landevejsracere.
Interiøret er i sig selv et kunstværk skabt i rigelige mængder af lakeret kulfiber og svøbt i alcantara. Igen en Lamborghini bygget i blot ét eksemplar.
Du kan ikke sætter nummerplader på den. Til gengæld er Essenza – den mest ekstreme udgave af Aventador – skabt til at give dig ud-af-denne-verden-oplevelser på en lukket bane. De 40 heldige velhavere, som fik lov til at erhverve sig et eksemplar, blev samtidig medlem af en eksklusiv klub med mulighed for at køre deres hyper-Lambo på de mest berømte racerbaner i verden.
Det ultimative trackday-våben er Essenza, som kun kan køres på en lukket bane – og som end ikke de 40 heldige ejere har fuld råderet over. Samtlige eksemplarer står nemlig parkeret på fabrikken i Sant’Agata Bolognese.
Og selv om ejerne har måtte betale adskillige millioner for netop at kalde sig ejere, fik de ikke lov til at parkere Essenza i deres egen garage. Deres bil fik til gengæld sin helt egen dedikerede plads i et særligt anlæg opført ved fabrikken i Sant’Agata. Her bliver den overvåget af et webcam, så ejeren kan holde øje med den 24 timer i døgnet via en særlig app…
Den umulige hyldest til Countach, den første Lamborghini med V12 og saksedøre. Men designteamet tog udfordringen op, og Countach LPI 800-4 leder absolut tanken hen på 70’erne og 80’ernes absolutte superbil. Kræfterne kommer fra samme hybriddrivlinje som Sían, hvilket betyder over 800 hk og en topfart på den grusomme side af 355 km/t.
Ikke alle Lamborghini-fans elsker den moderne fortolkning af Countach – den første Lamborghini med saksedøre og V12-motor. Men det ændrede dog ikke på, at den kostbare og limiterede model var udsolgt ved præsentationen.
Men det er nu retro-designet med den afstumpede hæk, de flade forlygter og det karakteristiske luftindtag på siden, som gør denne udgave af Aventador spektakulær. Og jeps, den var allerede udsolgt ved præsentationen…
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.