Test: Opdateret Mercedes-Benz GLB med plads til både børn og betjente
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Honda elektrificerer, og fra den spæde start med den lille elbil E er japanerne gået videre med hybridudgaver af Jazz, HR-V og den nye Civic. Flere modeller er på vej – en crossover med navnet Z-RV og en ny CR-V, der skulle komme som både hybrid og plug-in hybrid (Hondas første af slagsen).
Skiftet fra benzin og diesel hos Honda er gået hurtigt, så der i dag ikke er en eneste rendyrket benzin- eller dieselbil i modelprogrammet.
LÆS OGSÅ: Duel: Honda HR-V og Renault Arkana – hybrider, der kører over 800 km på en tankfuld
Men på elbilsfronten rækker det ikke med den lille E, som har en kummerlig rækkevidde og en høj pris. En elbil på basis af den kompakte HR-V er heldigvis på vej, og den skulle komme på markedet i 2023.
Honda gør det også større end den kommende elektriske HR-V. De første billeder af den 488 cm lange Prologue viser en bastant SUV med et design, som ikke overrasker, men som heller ikke afskrækker. Inspirationen fra Range Rover Evoque til bagpartiet af bilen er lige tydelig nok.
LÆS OGSÅ: ZR-V er det nye hybridskud fra Honda
Prologue kommer på markedet i 2024. Men når vi siger “på markedet”, så mener vi et marked langt fra Europa og Danmark. SUV’en er designet og udviklet i USA, og det er udelukkende der, den skal sælges.
Hvorfor kommer Prologue, til trods for sin amerikanske oprindelse, ikke til vores del af verden? Størrelsen kan være med til at begrænse kundegrundlaget. SUV’en er ikke bare stor i længden, men også i bredden: Næsten 2 meter måler den fra side til side.
LÆS OGSÅ: Nyt liv til Honda CR-V
Det kan også spille ind, at Prologue er lavet i samarbejde med General Motors. Ultium-platformen, udviklet af GM til elbiler, bruges indtil videre kun i modellerne Cadillac Lyriq, Chevrolet Blazer og GMC Hummer EV. Det kan tænkes, at Honda har skrevet under på en klausul om, at bilen i første omgang ikke må sælges i andre regioner af verden.
LÆS OGSÅ: Cadillac på krigsstien i Europa. Igen
Cadillac har nemlig øjnene fæstnet på Europa og introduktion af sin Lyriq-model – og så er der ikke brug for sammenligning med et produkt fra en anden producent.
Honda har elbiler på andre nye platforme på vej. Japanerne har udviklet sin egen platform til elbiler, e:Architecture, og der skulle ligeledes være en platform til små og mindre elbiler på vej.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.