TEST: Strømført Jeep Wrangler 4xe er svær at forsvare
Den terrændygtige Jeep Wrangler hopper med på elektrificeringsbølgen og udbydes nu som plug-in hybridmodel – men giver det mening?
Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Jeppe Dalby / Dato: 30. januar 2022
Jeep Wrangler udspringer af den spartanske og hårdføre krigshelt Willys-Jeep, der hjalp de allierede styrker under 2. Verdenskrig. I dag er geværbeslag og kamouflage dog skiftet ud med elektrificering og en skriggul Rubicon-lakering.
Selvom Jeep Wrangler 4xe er tro mod sit ophav med sin kantede statur, fritliggende skærmkanter, reduktionsgear og differentialespær, gemmer sig en på papiret højteknologisk hybridpakke under retro-looket.
Spørgsmålet er bare, om det nytter? Jeg tester den elektrificerede Jeep Wrangler 4xe.
Højteknologi og gamle grundværdier
Jeep Wrangler 4xe er en finurlig blanding af højteknologi og gamle grundværdier. For at sikre den helt utvetydige terrændygtighed, er den bygget på et old-school stigeramme-chassis, hvor karosseriet altså er monteret ovenpå.
På den anden side er Jeep Wrangler 4xe højteknologisk, fordi den, foruden en 4-cylindret benzinmotor, gemmer på et kompliceret hybridsystem med to elektriske motorer. Den ene er koblet direkte på benzinmotoren og arbejder direkte sammen med den som en generator. Den anden er koblet på gearkassen og yder 145 hk.
De to elmotorer fødes af et 17 kWh stort batteri under bagsæderne, der giver op til 42 km i ren elektrisk rækkevidde. Batteriet er desuden et 400V-batteri, som kan oplades med op til 7,3 kW, hvilket er pænt for en plug-in hybrid.
Kræfterne fra både den turbodrevne benzinmotor og de to elmotorer formøbles af en 8-trins ZF gearkasse, der ender med at fordele i alt 380 hk og 637 Nm. Det er mere en rigeligt til den kantede bandit, som flytter sig fra 0 til 100 km/t på 6,5 sekunder trods en kampvægt på 2,3 ton.
Klodsmajor
Det kan godt være, at Jeep Wrangler 4xe er hurtig, men betyder ikke, at man har lyst til at køre hurtigt i den. Faktisk nærmere tværtimod. Det kan nemlig gå hen og blive en ganske skræmmende affære at trykke den lidt på maven.
Selv når man kører ligeud, skal man være på arbejde med ratkorrektioner, fordi styretøjet er så sløvt og langsomt, som det er. Det sløve styretøj kombineret med grove terrændæk og en småstiv undervogn, der er sat op til tæsk i terrænet, får Wrangler til at opføre sig skrumlet og ukontrolleret på asfalt.
Det er ikke fordi, den er decideret ukomfortabel i undervognen. Det er bare tydeligt, at den er sat op til en anden type underlag end asfalt. De små vejhuller får den terrændygtige undervogn til at bumle og danse sig over ujævnheder.
Ukomfortabelt er til gengæld støjniveauet. Selv når man kører på ren elektricitet i de 30-35 km, rækkevidden holder, sender de grove terrændæk lyd og vibrationer gennem kabinen. Øges hastigheden får dækstøjen selskab af vindstøj fra de store sidespejle og den lodrette forrude.
Den kantede charme
Kabinen føles også klodset men dog på en langt mere charmerende måde. Plastmaterialerne er generelt ret hårde, og mens det er noget, jeg normalt kritiserer, virker det helt på sin plads i Wrangler.
Kabinen matcher det rå ydre og alt, man rør ved, føles som noget, der kan tåle mudder og tæsk. Alle knapper og betjeninger er inden for armslængde, uanset om der er tale om lavgearet eller sædevarmen. Totalt no-bullshit.
I kabinen finder man igen en sjov kobling af nyt og gammelt. For mens alt virker hårdført på klassisk Jeep-manér, findes både krystalklar digital instrumentering på 7 tommer samt en infotainmentskærm på 8,4 tommer.
Her er moderne glæder som Apple Carplay og Android Auto samt skarpe kameraer for maksimalt udsyn både foran og bagved. Der er også adaptiv fartpilot og stort Alpine lydanlæg, præcist som i den snusfornuftige minibil.
Svær at forsvare
Egentlig synes jeg, at Jeep Wrangler 4xe er drøncharmerende, fordi den pakker moderne glæder og teknik ind i en hårdfør og gammeldags indpakning. Alligevel er den kun relevant for et usandsynligt snævert publikum.
Først og fremmest skal man virkelig gå op i charmen. For selv hvis man brænder for terrænkørsel, vil jeg vove den påstand, at man stadigvæk kører mere på asfalt, end man kører offroad. Og her er den klodsede statur en streg i regningen på anvendeligheden i hverdagen.
I den forlængelse bliver mit spørgsmål desuden, om man er som offroad-entusiast er interesseret i at slæbe rundt på et hybridbatteri?
Derudover skal man være ganske godt ved muffen. For selvom Jeep Wrangler 4xe er en plug-in hybridbil, kommer den slet ikke under de 50 gram CO2 pr. km, som kræves for at opnå afgiftsrabat.
Derfor starter Jeep Wrangler 4xe i 1.100.750 kr. og det er en pris, der putter Wrangler i selskab med Land Rover Defender. En konkurrent, der er mere luksuriøs og lettere at leve med – uden at kompromittere terrændueligheden.
Ultimativt mener jeg derfor ikke, at Jeep Wrangler 4xe giver mening. Hybridteknologien hjælper hverken på prisen eller terrænkundskaberne. Samtidig findes en konkurrent, som kan mere i samme prisleje, hvilket gør Wrangler 4xe svær at forsvare.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.