3x glemte GTI’er fra de fede 80’ere
Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Denne Ugens fund er en guddommelig treenighed, der binder sikkerhed, V8-motor og Volvo sammen i en stor SUV. Det er en sjælden kombination, der kun findes i én anden model fra Volvo, som ikke byder på halvt så meget plads.
Volvo eksperimenterede tilbage i 2005 og denne Ugens fund er et af forsøgene, der, hvis du spørger mig, fungerer rigtigt godt.
Det er ikke så tit, man hører Volvo og V8 i samme sætning. Måske du har hørt det tilbage i 60’erne, da Volvo lavede nogle lastbiler, der havde en V8-motor, men i nyere tid er det en sjælden kombination.
Volvo skulle i 2004 ud og undersøge nye markeder, hvilket ledte dem i retning af Nordamerika. For hvad elsker folk fra Nordamerika mere end steaks og skydevåben? V8-motorer og store biler.
På daværende tidspunkt var Volvo ejet af Ford, der om nogen ved noget om V8-motorer. Det blev dog Yamaha, der i samspil med Volvo skulle udvikle denne nye motor.
Yamaha og Volvo nåede i 2004 i mål og den store V8-motor blev til. Motoren var specialbygget til Volvo XC90, som skulle agere første forsøgskanin med den nye motor, og det skulle vise sig at være en genistreg, der gjorde folkene på den anden side af Atlanten glade.
Anden forsøgskanin var Volvo S80, der efterfølgende fik V8-motoren, men med halvt så meget succes.
Motor: V8, 4.414 cm3, benzin
Ydelse: 315 hk
0-100 km/t: 7,3 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,5 km/l
Mål (L/B/H): 480/189/174 cm
Køreklar vægt: 2.075 kilo
Bagagerumsvolumen: 613 liter
Nypris: Ca. 1.356.433 kr.
Er der noget, som sjældent går hånd i hånd, så er det en brummende V8-motor og god benzinøkonomi. Det satte Volvo sig for at ændre på. I processen med at bygge motoren, var målet nemlig at opnå både lav emission, men også et lavt benzinforbrug.
Da den store SUV blev lanceret tilbage i 2004/2005 var den nyskabte V8-motor, den motor, der havde den laveste emission på tværs af alle V8-motorer på markedet. Volvo og Yamaha lykkedes altså med at lave en lavemissions V8-motor, men hvordan gik det så med benzinforbruget?
Man kan mene meget, men 7,5 km/l er ikke langt på literen. I hvert fald ikke hvis man bor i Europa. Krydser man Atlanten, får fløjten en anden lyd. Her var 7,5 km/l nemlig i den anden ende af skalaen og her blev den store Volvo taget ganske pænt imod.
Faktisk så pænt, at der i 2005, året hvor V8-motoren blev lanceret, blev solgt flere XC90’ere i USA end i hele Europa tilsammen. Netop V8-motoren blev også produceret for at ramme det amerikanske marked, hvor 75% af produktionen var forventet at ryge hen.
Det er svært at finde minusser ved denne Ugens fund. Den har plads til syv personer, femstjernet sikkerhed, komfort i luksusklassen eller derhenad og sidst, men ikke mindst, en V8-motor.
Jaja, benzinforbruget er ikke prangende efter moderne standarder, men det er til at leve med. Designet er der heller ikke en finger at sætte på, og den store XC90 med sin V8-motor har virkelig rundet alle punkter, man kunne ønske sig.
Der er bare noget swung over at starte en V8-motor. Det kan ikke gøres uden at blive bemærket. Ser man først, at bilen er en Volvo, har man dog hurtigt afskrevet muligheden for lidt V8-lyd.
Det er med andre ord noget af et chok, man får sig, når denne Ugens fund starter. Den store 4,4-liters V8’er siger lidt mere end den famøse 5-cylindrede rækkemotor, der, bevares, også leverer en rigtig fin lyd. Det er bare ikke den samme englesang som her.
At V8-lyden kommer i komfortable, sikre og praktiske former er en kæmpe bonus, som i sidste ende gør denne ugens fund til en genistreg. Man får alt det gode fra en Volvo krydret med en smule skørhed i form af en ottebenet motor. Det er genialt.
Hvad end man er til Volvo, V8-motor eller begge dele, så er denne ugens fund en sjælden sag, der netop nu kan blive din. Det er GH Auto, der har den særlige Volvo XC90 til salg.
Den koster 178.000 kr. (Engros), men så får du, efter min mening, en komplet Volvo, der kan det hele: brumme, have 7-mandsholdet med og høj sikkerhed. Du kan se den lige her.
Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.