Stor model til meget lavere pris: Kia EV9 nu fra 449.999 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR/Bilbasen
Hvad er et tilbud på privatleasing et godt tilbud? Når man kan få den bil, man ønsker sig, og den koster mindre, end man havde regnet med. Der er tommelfingerregler for, hvornår det er god idé at vælge ny bil på privatleasing, og hvornår det giver bedre mening at tage et banklån og købe bilen.
Men tommelfingerreglen tager ikke hensyn til følelser og usikkerhed. Corona, krigen i Ukraine, høje priser og risiko for at jobbet ryger er brænde på bålet, der er tændt af usikkerhed. Privatleasing har i den nuværende situation stor berettigelse som noget, hvor man kender alle faktorer. Man ved, at man efter 12 måneder kan komme af med bilen uden at skulle bøvle med et salg – og at service er inkluderet i ydelsen.
LÆS OGSÅ | Video: Derfor kan privatleasing være for dig
Privatleasing har i de første 11 måneder af 2022 stået for mellem 12-15 procent af de registrerede nye personbiler om måneden. Salg til private er faldet fra 52-54 procent af alle nye personbiler (resten er firmabiler) i starten af 2022 til cirka 40 procent i november.
Der er, med andre ord, god grund til, at bilforhandlerne stadig har mange gode og konkurrencedygtige tilbud på privatleasing. Vi viser vej til nogle af de bedste privatleasingtilbud lige nu.
Engangsydelsen, også kendt som udbetaling eller førstegangsydelse, kan på nogle leasingkontrakter virke voldsom. Det er i princippet en sikring for leasingfirmaet, og det varierer i stor stil. Fra 0 kroner til høje femcifrede beløb. Men det er vigtigere at kigge på det samlede beløb for hele perioden i stedet for at stirre sig blind på en høj engangsydelse med lav månedlig ydelse eller lav engangsydelse og høj månedlig ydelse.
Tilbuddet på en af de mindste og billigste biler, man kan få på privatleasing, viser, hvordan det hænger sammen.
Hyundai i10 er en af de få mikrobiler på markedet, og den fås til en månedlig ydelse på kun 1.895 kr. om måneden. Engangsydelsen er 14.995 kr., som svarer til 8 gange den månedlige ydelse. Det er en høj engangsydelse, men med den lave månedlige ydelse betaler man sammenlagt forholdsvis beskedne 83.815 kr. over 3 år med 15.000 kilometer om året.
LÆS OGSÅ | Meget få nye biler til under 150.000 kr.
Konkurrenten Toyota tilbyder sin nye Aygo X på samme vilkår – men helt uden engangsydelse. Den månedlige ydelse er meget højere, nemlig 2.695 kr., så man over 3 år ender med at betale 97.020 kr. Cirka 13.000 kr. mere end hos Hyundai.
Toyota-tilbuddet kan betale sig, hvis man opsiger aftalen efter 11 måneder (plus en måneds opsigelse): Fordi der ingen engangsydelse er, koster 1 år i Aygo X 32.340 kr., mens det i i10 koster 37.735 kr.
Der er steder, hvor det ikke betyder noget, om man vælger med eller uden engangsydelse. Med C3 har Citroën et meget stærkt tilbud, der lyder på 12 måneder leasing med 10.000 kilometer. Engangsydelse 5.995 kr., 1.995 kr. om måneden – og samlet 30.535 kr. for de 12 måneder. Men man kan vælge at privatlease C3 uden at betale engangsydelse: Så er den månedlige ydelse 2.495 kr. Efter 12 måneder har man betalt 30.540 kr. Der er 5 kr. i forskel. Det er valgfrihed, der vil noget.
LÆS OGSÅ | Peugeot e-208 rammer 400 kilometer
Søstermærket Peugeot, som i Danmark har samme importør som Citroën, tilbyder også flere muligheder med den populære 208 – fra 0 kr. i engangsydelse helt op til 19.995 kr. 208 kan vælges med enten 75 eller 100 hk, og med Active Pack-udstyr er LED-forlygter, Apple CarPlay og alufælge standard.
Vælger man engangsydelse på 19.995 kr., kan man 12 måneders kontrakt blive kørende for 895 kr. om måneden. Går man i stedet efter 0 kr. i opstart, er ydelsen 2.595 kr. Turbomotoren med 100 hk koster 200 kr. mere om måneden. Samlet betaling er 12 måneder, engangsydelse inkluderet, svinger mellem 31.335 kr. og 34.140 kr. (10.000 kilometer).
LÆS OGSÅ | Test: N-Line er sportskrydderi til fornuftig Hyundai i20
Ikke helt så veludstyret, men til en god pris, er Hyundai i20. Med 84 hk koster den velkørende hatchback på 36 måneders kontrakt (engangsydelse 14.995 kr., månedlig ydelse 2.395 kr. (15.000 kilometer årligt) i alt 101.815 kr., og den fine turbomotor med 100 hk koster kun 100 kr. ekstra om måneden. Hvis man vil lease i mere end 12 måneder, er i20 klassens bedste tilbud.
De små biler giver mening for folk, som oftest kører alene eller to i bilen. En mikro- eller minibil kan blive et bøvlet bekendtskab, hvis der skal en autostol eller teenagere med i bilen. Der skal en større bil til – en SUV, crossover eller stationcar.
Ford Kuga PHEV, som tusindvis af danskere har købt siden 2020, har været inde i en nedgangsperiode, og det kan være med til at forklare, at plug-in hybriden med 225 hk og rigtig meget standardudstyr nu findes til en rigtig skarp leasingpris. På 12 måneders privatleasing med 15.000 kilometer og uden engangsydelse er den månedlige ydelse 3.995 kr. (samlet pris over 12 måneder: 47.940 kr.). Her kan konkurrenterne slet ikke være med. Der er tale om udstyrsvarianterne Titanium X eller ST-Line X, hvor LED-forlygter, B&O-anlæg og el-betjent bagklap er standard.
LÆS OGSÅ | Duel: Prisbillig Suzuki S-Cross møder dansker-darlingen Nissan Qashqai
Skal det være billigere end 3.995 kr. om måneden, er der grund til at kigge nærmere på Nissan Qashqai. Med 140 hk, manuel gearkasse og skrabet Visia-udstyr fås den blandt andet på 36 måneders kontrakt (15.000 km årligt) med engangsydelse på 19.995 kr. og månedlig ydelse på 3.395 kr. 3 års privatleasing koster meget rimelige 142.215 kr.
Langt mere luksus og motorkraft er der i specialudgaven af Audi Q5 40 TDI Midnight Edition. Den 204 hk stærke 2-liters dieselmotor er koblet sammen med firehjulstræk, og engangsydelsen er 30.000 kr. Kontrakten løber over 3 år, og der er 20.000 kilometer inkluderet hvert år – til 5.795 kr. om måneden. I forhold til en konkurrent som Mercedes GLC i tilsvarende udgave, er det en besparelse på 2.000 kr. hver eneste måned. Samlet pris over 3 år er 244.215 kr., og det er en meget stærk pris.
LÆS OGSÅ | Duel: Skandinaviske Volvo XC60 plug-in udfordrer tyske Audi Q5 plug-in
Men konkurrenten BMW kan også noget. Den lækre 320i Touring (stationcar med 184 hk), fås på 12 måneders kontrakt (15.000 km) med en engangsydelse på 14.995 kr. og en månedlig ydelse på 4.995 kr. Det er samlet 80.235 kr. for hele perioden.
Skal der være plads til meget lange ben og masser af bagage, er Skoda Superb Combi perfekt. Den store familie-stationcar kommer med 1,5-liters benzinmotor med 150 hk og automatgear med omfattende Style-udstyr til kun 180.359 kr. for 36 måneders leasing (15.000 km årligt). Engangsydelsen er høj med 24.995 kr., men den månedlige ydelse er lav med 4.299 kr.
Privatleasing er meget oplagt, hvis man vil prøve at køre elbil og leve med den i hverdagen, men ikke har lyst til at slå til og købe fra starten. Der er rigtig gode privatleasingtilbud, hvis man vil privatlease en ny elbil.
I klassen for minibiler, hvor der normalt er leasingtilbud på eksempelvis Opel Corsa-e og Mokka-e, er Peugeot e-208 lige nu en af de eneste muligheder. Men den er uforskammet dyr, og en månedlig ydelse på 5.295 kr. (engangsydelse 19.995 kr.) og samlet 211.215 kr. over 36 måneder med kun 10.000 kilometer om året er virkelig dyrt.
LÆS OGSÅ | Første tur: Polestar 2 BST Edition 270 for fuld smadder på Ascari
I stedet skal man kigge på større biler. Som Polestar 2, som længe har været et godt tilbud. Det er den stadig med en månedlig ydelse fra 4.494 kr., engangsydelse fra 15.000 kr. og en samlet ydelse over 36 måneder på kun 176.786 kr. (15.000 km året). Få elbiler fås på så gode vilkår.
Et find bud på en elbil er også Cupra Born. Udgaven med 204 hk (rækkevidde 44 kilometer) kontrakt med 36 måneders løbetid fås med en engangsydelse på 9.995 kr. og en månedlig ydelse på 4.299 kr. med 15.000 om året. Til sammenlagt 165.359 kr. er den attraktiv.
LÆS OGSÅ | Duel: Nissan Ariya udfordrer favoritten Skoda Enyaq
Den nye Nissan Ariya ligger også stærkt, og den er både billigere og mere veludstyret end en konkurrent som VW ID.4. Ariya på privatleasing kommer med det store batteri på 87 kWh (rækkevidde 523-525 km) på 36 måneders leasing til priser fra 5.495 kr. om måneden. Engangsydelsen er skarp med kun 9.995 kr., som er med til at holde den samlede udgift over 3 år på 207.815 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Aston Martin Valkyrie AMR Pro kommer så tæt på Formel 1 som muligt med et prisskilt i forruden, der får selv millionærer til at blinke en ekstra gang. Vi kigger nærmere på Skandinaviens dyreste bil.
Det er ikke til at se udenpå, men XPeng G9 er blevet opdateret og har endelig fået efterspurgt udstyr. Læs med og find ud af, om det virker.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.