Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Forestillingen om den perfekte bilferie er åbne vidder, det frie liv på vejen og ro på bagsædet. Realiteterne på motorvejen kan være noget lidt andet.
Selvom det er umuligt helt at gardere sig mod trafikuheld og stau, så kan du tage forbehold, der vil gøre dit liv som selvkørende meget sjovere.
Det hele går løs, når skolerne i Danmark lukker og børnene får sommerferie. Mange starter bilen op og drager på ferie, og det er lig med fyldte motorveje. Skal du sydpå, er der ingen vej uden om den tyske autobahn. Går turen nordpå mod Sverige og Norge, hører kø-kørsel og tæt trafik heldigvis til sjældenhederne.
Her er en række tips til, hvordan du ankommer til slutdestinationen med humøret nogenlunde intakt.
Har du lidt luft i feriekalenderen, kan det godt svare sig at vælge ud- og hjemrejsedag med omhu. Her bør du særligt undgå følgende ugedage og tidspunkter, hvor belastningen i ferieperioden er højest:
Fredage mellem 14 og 19
Lørdage mellem 10 og 18
Søndage mellem 14 og 20
Du kan også med fordel tage et kig på kortet inden afrejse. Planlæg din rute, benyt Google Maps og udregn, hvornår du regner med at passere store byer. En ting er at snegle sig afsted med alle de andre turister, men der er ingen grund til også at gøre det med de lokale pendlere. Undgå især Hamborg, Ruhr-distriktet og området omkring München og Stuttgart omkring myldretid både morgen og eftermiddag. Længere sydpå er problemet ikke så stort, men den sunde fornuft er også her, at undgå de store byer omkring myldretid, når det er muligt.
De store tyske motorveje er A1-A9. Her kan du se, hvor de strækker sig og hvor på ruten, der oftest er kødannelse og tæt trafik:
A1 (Saarbrücken – Heiligenhafen) Köln – Dortmund og Osnabrück – Bremen
A2 (Oberhausen – Berlin) Dortmund – Hannover og Braunschweig – Magdeburg – Berliner Ring
A3 (Holland – Østrig) Passau – Nürnberg – Würzburg – Frankfurt – Köln – Oberhausen
A4 (Aachen – Görlitz) Bad Hersfeld – Erfurt og Dresden – Görlitz
A5 (Basel – Bad Hersfeld) Karlsruhe – Heidelberg – Darmstadt
A6 (Saarbrücken – Waidhaus) Heilbronn – Nürnberg
A7 (Danmark – Østrig) Ulm- Würzburg
A8 (Luxembourg – Salzburg) Karlsruhe – Stuttgart – München – Salzburg
A9 (München – Berlin) München – Nürnberg – Halle/Leipzig – Berlin
Den tyske motorvejstrafik er en lunefuld størrelse, og trafikuheld er umulige at planlægge imod. Har du en moderne GPS, der guider dig udenom om kø, vejarbejde og tung trafik, er du godt kørende. Er du den nostalgiske kort-type, er et godt tip at lytte til radio.
Er tyskfærdighederne sparsomme, bør du lytte godt efter ord som ’Stau’ og ’Stockender Verkehr’, efterfulgt af by- og motorvejsnavne. Er du i nærheden af et trafikuheld, kan du jo passende tage et pitstop på en rasteplads, indtil der er ryddet op.
Den rutinerede og velorienterede kør-selv ekspert ved også, at den korteste vej ikke altid er den hurtigste. Ind i mellem kan det svare sig at køre en lille omvej, der byder på mindre trafik og bedre asfalt. Tag eksempelvis A9 fra Hamborg til München i stedet for den kortere A7. Det samme kan gøre sig gældende på andre europæiske motorvejsstrækninger.
Når du siger Auf Wiedersehen til et land for at entrere et andet, er der en række grænseovergange, hvor der ofte er kø på grund af øget grænsekontrol. I år forestiller vi os, at det er særligt slemt flere steder grundet den aktuelle flygtningesituation. Ved følgende grænseovergange bør du påregne ekstra rejsetid:
Danmark – Tyskland
Tyskland – Østrig (Særligt via A3 Passau, A8 Salzburg og A93 Kiefersfelden)
Østrig – Italien
Østrig – Ungarn
Østrig – Slovenien
Østrig – Slovakiet
Kroatien – Slovenien
Kroatien – Serbien
Flere steder er grænsekontrollen dog aftagende, hvilken man vil kunne mærke som turist.
Flere steder i Europa er der betalingsafgift på motorvejene. Andre steder er det nødvendigt at købe en vignette. Sæt dig ind i de gældende lokale regler og betalingsafgifter, inden du starter rejsen. Sørg for løbende at lægge mønter til side i midterkonsollen. Så ender du heller ikke som ham den irriterende søndagsbillist, der skaber kø ved betalingsanlægget.
I vores sektion om kør-selv-ferie finder du gode råde til destinationer, ruter til at køre på ferie selv til de mest populære lande:
Hvadenten du overvejer at tage på kør-selv-ferie til Frankrig, Italien, Tyskland eller eksempelvis Kroatien kan du læse vores bud of tips i vores sektion med fokus på kør-selv-ferie.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Frankrig: Gode råd
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Frankrig: Ruter
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Frankrig: Destinationer
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Tyskland: Gode råd
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Tyskland: Ruter
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Tyskland: Destinationer
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Italien: Gode råd
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Italien: Ruter
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Italien: Destinationer
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Kroatien: Gode råd
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Kroatien: Ruter
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Kroatien: Destinationer
Og så er det værd at minde sig selv om, at en kø-fri ferie er mere sjælden end en Bugatti Veyron på danske plader. Husk de dybe indåndinger og nyd samværet med familien. Med eller uden aircondition. Og så husk nu for guds skyld passet.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.