januar 5, 2024

10 vilde nye biler solgt i Danmark i 2023

I 2023 blev der indregistreret 172.764 nye biler i Danmark, og mere end hver 10. var en Tesla Model Y. Men der er også biler, som kun er indregistreret i et enkelt eksemplar.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det gik godt med at sælge nye biler i Danmark i 2023. Så godt, at 2023 gav 17 procent flere nye personbiler på vejene end 2022. Med 172.764 indregistreringer i det forgangne år ligger året måske ikke imponerende i forhold til 225.565 personbiler i 2019, men det stikker ud, at en enkelt bilmodel i 2023 stod for mere end hver 10. nye bil på vejene.

Den bilmodel er ingen overraskelse. Det er, selvfølgelig, Tesla Model Y, som med 17.955 eksemplarer var tæt på at sælge tre gange så mange eksemplarer som nummer to (Peugeot 208 med 6.035 eksemplarer); en elektrisk crossover af amerikansk afstamning, produceret lige syd for Danmark i nærheden af Berlin. Priser fra rundt regnet 383.000 kr. Hvis man altså ikke finder en “lagerbil” og sparer 10-12 procent af prisen.

Ingen overraskelser her. Man kunne for længe siden se, at Model Y ville toppen listen over de mest indregistrerede nye biler, og at den lille 208 ville forblive stærk. Men hvad man ikke sådan lige lægger mærke til, er de biler, der ligger heeeeelt nede i bunden. De biler, som i 2023 kun blev indregistreret fra ny i et enkelt eksemplar.

Her kommer 10 biler, som hører til den særlige liste. 10 biler, som varierer langt mere end de 10 biler, der blev solgt og indregistreret flest af i 2023. Ejerne af de 10 biler kan virkelig føle sig unikke.

Agile SCX – en dansk specialitet fra Vamdrup

Danmark er på en kedelig liste over europæiske lande, der ikke har stor bilproduktion. Sverige har. Portugal har. Holland har. Polen har. Danmark har ikke haft nævneværdig bilproduktion, siden farfars far var dreng.

Danmark har til gengæld ildsjæle, som specialiserer sig i biler, der ligger langt fra masseproducerede, masseudbredte køretøjer. Som Zenvo, der laver ustyrligt dyre sportsvogne – og Agile, som laver rå sportsvogne, der ligner forstørrede gokarts.

Agile SCX ligner en bil, der umuligt kan have andet end banelicens, så man må køre rundt med den på lad eller trailer, når man skal hjem fra banen. Men SCX er godkendt til kørsel på offentlig vej, og et nyt eksemplar af den åbne centersportsvogn fra Vamdrup fik nummerplader på i 2023.

Selv om Agile SCX ser simpel ud, så er den bygget med sikkerhed for øje. Den er let, for den er lavet af kulfiber. Egenvægten er bare 580 kilo. Ford-turbomotoren kommer med enten 225 eller 275 hk, og 0-100 km/t er overstået på ned til 3 sekunder.

Chevrolet Corvette – det bedste fra Kentucky

Tyskerne har Porsche 911 som deres ikoniske sportsvogn, der årti efter årti er justeret, forbedret og forstærket. En sportsvogn hvor balance og præcision er af største betydning.

Amerikanerne har også en ikonisk sportsvogn, som er nænsomt og konsekvent videreudviklet årti efter årti – siden 1953. Chevrolet Corvette, der i daglig tale bare hedder Corvette. Forskellen på Corvette og 911 er, at amerikanerne går mere efter den størst mulige motor og mest imponerende design. Ikke så meget efter ultimativ præcision.

Den enkelte dansker, som i 2023 fik sig en ny Corvette, er nok helt uenig. Og der er virkelig også sket meget med Corvette i seneste generation fra 2020. Efter flere årtiers rygter skete det endelig, at Corvette skiftede fra frontmotor- til centermotorlayout, og det har løftet Corvette til nye dynamiske højder.

2023 blev endnu et særligt år for Corvette. Der dukkede den første elektrificerede Corvette op. En hybrid med navnet Corvette E-Ray. Så stærk som Corvette Z06, men med bedre økonomi og mere bundtræk. Og så med firehjulstræk…

Ferrari Portofino M – Bella Italia uden tag

Ferrari har, om et af de sidste bilmærker på kloden, lanceret en SUV. Purosangue. En SUV med et svært navn, der har en snert af en hatchback, der er lidt for godt i stand. Men hva’, den er en af de få biler i den kategori, der har en V12-motor. Der er ikke bare kommet en, men hele tre af de italienske über-SUV’er på danske plader i 2023.

Det siger noget om SUV-manien, at Ferrari kan sælge tre Purosangue, mens de kun kan sælge en enkelt af den åbne Portofino M. En rigtig, lav sportsvogn og ikke en familieskude. Den dansker, som nu kører rundt i en Portofino M årgang 2023 skal i den grad føle sig som et heldigt asen, for en åben Ferrari er for mange den ultimative drømmebil.

Portofino M, der har sit navn (minus M’et) fra en turistdestination i Italien, kører, som traditionen foreskriver for mellemstore modeller hos Ferrari, med en V8-motor. Her er der turbo boltet på, og der er 620 hk. Ikke mere, hører vi nogen sige… Det er ikke længere en vild ydelse, men den afgørende forskel er, at det her er en vrinskende benzinmotor og ikke en elektrisk kværn, der skaber dramaet.

Ford Bronco – en amerikaner på afveje

En amerikansk bilkøber kan smutte af sted, direkte på eventyr, i en Ford Bronco til under 300.000 kr. En dansk bilkøber kan også smutte af sted i en Bronco, men hun/han skal være hovedrig, for hvad der i USA er hvermandseje, koster i Danmark 1,42 mio. kr.

Det har aldrig været gratis at få noget specielt. Bronco er slet ikke udviklet til Europa, så bilen skal tilpasses for at få lov at være her. Desuden har den europæiserede Bronco flere døre som standard, en større motor (2,7 liter med 335 hk) og en masse udstyr, der koster ekstra i USA. Som eksempelvis lyd fra B&O.

Ford i Danmark har indregistreret en enkelt Bronco i 2023 på hvide plader, og hvis vi ikke tager meget fejl, så er det en bil, der bruges af Ford selv – og af den danske presse.

Bronco er lavet til at tage salg fra den ikoniske Jeep Wrangler. Det gør den måske i USA, mens det her i Danmark ikke rigtig betyder noget. Præcis som Ford kunne Jeep i 2023 også afsætte en enkelt af deres firehjulstrækkere i Danmark.

Lexus LS – den originale luksus-hybrid

Lexus er ikke som de andre. Lexus er en modsætning til tyske premiummærker, og det afspejler sig i produkterne fra det japanske bilmærke. Der er fokus på problemløs teknik, japanske traditioner og komfort. Det har amerikanerne taget til sig, mens det i Europa aldrig rigtig er gået godt.

Her i 2024 prøver Lexus sig med en lille crossover, LBX, som er lavet til Europa, og den bliver spændende at følge. I den anden ende af Lexus’ modelprogram finder vi originalen over dem alle – LS. LS, den store limousine, var bilen, der satte Lexus på verdenskortet i 1989.

I 2006 blev LS den første hybridbil i sin klasse, og det er selvfølgelig også sådan, Lexus opererer i dag. Dagens LS hedder 500h og har en 3,5-liters V6-motor i tilgift til elektrificeringen. Prisen i Danmark er mindst 1.923.500 kr., og den er der en enkelt dansker, der i 2023 har valgt at betale (eller lease).

Maserati MC20 – Sporten er tilbage hos Maserati

Det har i lang tid været sådan, at ville man have en stor sedan fra Ferrari, så kom den med Maserati-gaflen som logo. Det er en simpel måde at sige på, at de to mærker har haft en forbindelse, men lige så meget en måde at sige, at den italienske fyrighed og stil findes begge steder.

Maserati Quattroporte (der på dansk betyder noget så usexet som fire døre) er en meget stor og stærk bil. Men sportslig som en Ferrari? Nej. Den gamle Granturismo var også belastet af mange kilo og havde svært ved at leve op til det, der blev lovet med det smukke design.

I 2020 gik Maserati Ferrari i bedene, og efter lange tids spekulation dukkede en supersportsvogn fra Maserati op. MC20. Med en frisk og ny V6-motor med det smukke navn Nettuno. Siden er en åben udgave (Cielo) kommet til, og den ene dansker, som i 2023 kom bag rattet af såden en, har måske valgt MC20 uden tag.

Opel Insignia – øøøøøøøh

Opel Insignia som en af 10 vilde biler? Man kan godt være vild, selv om man er mild. Insignia er med på denne eksklusive liste, fordi det er vildt, at der i 2023 kun blev indregistreret et eneste eksemplar i Danmark.

Den enlige Insignia er en lagervare, som en forhandler nok har haft stående i længere tid. En ældre herre med blød hat har så forbarmet sig og har købt den til hvad vi håber var en meget, meget skarp pris. Insignia er helt udgået fra fabrikken, og den primære grund er, at det kostede penge for Opel og Stellantis-koncernen at lave den; Insignia-teknikken var udviklet under General Motors-tiden og tilhørte som sådan ikke Opel.

Insignia er en bil, vi ikke savner, for den var svag på næsten alle fronter. Det skulle da lige være med undtagelse af affjedringen, som var okay. Der kommer måske en ny Insignia, eller i hvert fald en bil i samme størrelse, men den bliver elektrisk og står på den nye STLA-platform fra Stellantis.

Renault Twizy – en fransk “bil”

Renault Twizy er ikke en kabinescooter, men en rigtig bil. I hvert fald i teknisk forstand her i Danmark, hvor den står opført på listen over de personbiler, der blev solgt nogle eksemplarer af i 2023. Eksemplarer skal kun være i ental, for det blev i 2023 bare til en enkelt Twizy.

Den lille “bil” på 232 cm udgik af produktion i efteråret, og den skal afløses af en lignende elbil under mærket Mobilize. Twizy havde en elektrisk motor med 17 hk, og selv om det lyder som noget, der ikke kan trække en cykel, så var det nok til en topfart på 80 km/t.

Twizy kunne udstyres til vintervejr med både vinterdæk og plexiglas-ruder, så man kunne sidde lunt og godt i en snestorm.

Rolls-Royce Spectre – den mest aristokratiske elbil i verden

Bedre blåstempling af elbilen som fænomen findes ikke. Rolls-Royce Spectre er tegnet på, at elbilerne er ankommet i den absolutte top. Når Rolls-Royce vælger at lave en elbil, så er det fordi, der er meget rige mennesker derude, der gerne vil eje en.

Spectre er en statelig coupé – en af de få elektriske coupéer, faktisk – med firehjulstræk og en ydelse på 584 hk. Spectre er meget hurtig (0-100 km/t på 4,4 sekunder), men den er, siger briterne i en streng tone, først en Rolls-Royce og dernæst en elbil. Den ligner en Rolls med benzinmotor, og den er skabt til at køre lige så harmonisk.

Den er selvfølgelig på listen her, fordi en dansker i løbet af 2023 har besluttet sig for at lade en indregistrere. Prisen er velsagtens underordnet. Er man nødt til at spørge, er det fordi, man ikke har råd.

Saab 9-3 – er det et spøgelse?

Det her er i den grad mærkværdigt. En fabriksny Saab 9-3, der er indregistreret for første gang i 2023. Det er mere end 11 år efter, den sidste 9-3 blev produceret i svenske Trollhättan af Saab i General Motors regi, og det er mere end 10 år siden, den daværende nye Saab-ejer National Electric Vehicle Sweden (NEVS) haltede sig gennem en lille produktion af 9-3’ere.

Vi er ustyrligt nysgerrige for at finde ud af, hvor den funklende nye 9-3 er kommet fra, og hvad det er for en model, der har fået nummerplader på for første gang. En sedan med 1,8-liters motor? En cabriolet? Det eneste vi kan se er, at den “nye” 9-3 har en benzinmotor, og at den er ejet af en mand. Så blev vi ubrugeligt lidt klogere.

Er der ingen regler for forældelse i forhold til, hvornår en bil ikke længere er ny, selv om den aldrig tidligere har været indregistreret? Måske, men det er ikke en regel, vi kan finde noget sted i det offentlige system.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS