Først Porsche – nu også Mazda og Formel 1: Syntetisk benzin er en del af løsningen
Flere bilmærker og sågar Formel 1 tilslutter sig idéen om, at den traditionelle brændstofmotor stadig har en fremtid. Porsche har åbnet en kæmpe fabrik – og Mazda har gennemført en bemærkelsesværdig test.
At fremtiden er elektrisk, er ikke ligefrem noget, som får bilentusiaster til at græde sig i søvn af glæde. Drømmen om en fremtid uden lyden af en buldrende V8, en slubrende boxer eller en snerrende rækkesekser er bare ikke en særlig god drøm, når man er benzinhoved.
Men der er gode nyheder. Vi har tidligere skrevet om Porsches massive investering, udvikling og produktion af syntetisk brændstof, men siden da har flere andre bilproducenter tilsluttet sig idéen om, at den traditionelle brændstofmotor måske alligevel har en fremtid.
Syntetisk brændstof hævdes at kunne reducere den samlede CO2-udledning med helt op til 90 procent. Dette skyldes ikke kun måden, brændstoffet produceres – men også, at energien til selve produktionen kommer fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller.
Porsche: Vi vil producere millioner af liter
Porsche udviste interesse for syntetisk benzin allerede i 2020 og står sammen med blandt andre Siemens Energy og Exxon Mobile bag opførelsen af fabrikker i Chile, USA og Australien. Til dato har Porsche investeret mere end 100 millioner dollars – svarende til omkring 700 millioner danske kroner – i syntetisk benzin.
I Porsches tilfælde udvikles brændstoffet ved at spalte vand til ilt og brint. Herefter tilsættes brinten med CO2 fra luften, hvilket skaber syntetisk metanol – som så omdannes til brændstof. Et brændstof med egenskaber som almindelig benzin, men som ikke er fremstillet af olie.
Det lyder som noget, du læser i et tidsskrift fra Dansk Teknologisk Institut. Men det findes allerede derude – og det virker.
Porsches fabrik i Chile åbnede i december sidste år, og begyndelsesvist planlægger man at producere omkring 130.000 liter brændstof om året. Denne benzin skal fortrinsvis bruges af Porsche selv, blandt andet til racerbilerne i Porsche Supercup-mesterskabet.
Omkring 2025 forventes den årlige produktionen at være øget til 55 millioner liter – og to år herefter forventer man at levere hele 550 millioner liter syntetisk benzin om året.
“Potentialet for syntetisk brændstof er kæmpe. Der findes i dag mere end 1,3 milliarder køretøjer med forbrændingsmotorer i verden, og mange af disse vil fortsat være på vejene de kommende årtier,” sagde Michael Steiner, topchef hos Porsche i forbindelse med åbningen af fabrikken i Chile.
Lamborghini-bossen: Vi følger nøje udviklingen
Også Lamborghini pønser på syntetisk benzin, og fabrikkens CEO, Stephan Winkelmann, har til den italienske avis Il Corriere della Sera sågar udtalt, at udviklingen af syntetisk benzin vil have afgørende indflydelse på, hvornår Lamborghini konverterer til fuldt elektriske biler.
Ja, ja – tænker du så. Porsche og Lamborghini er eksotiske mærker, som vil gøre alt for, at deres kunder fortsat kan give den gammeldags gas i såvel nye modeller som kostbare klassikere.
Jo, jo – det er helt rigtigt. Men også mainstreammærker som Mazda er skam hoppet med på bølgen. Det japanske mærke sendte for nylig en MX-5 ud på en 1.600 km lang køretur med syntetisk benzin i tanken. Undervejs besøgte bilen fire racerbaner – og satte omgangsrekord for biler på fossilfrit brændstof.
I Mazdas tilfælde var den syntetiske benzin produceret af Coryton – en britisk producent af specialbrændstoffer – og udviklet af 100 procent restprodukter fra landbrug så som halm, biprodukter og andet affald. Brændstoffet kunne desuden hældes direkte på bilen uden nogen tekniske ændringer i motoren.
“Det er et brillant eksempel på, hvordan bæredygtige brændstoffer kan være en del af løsningen på, hvordan vi reducerer CO2-emissioner, hvis de bliver gjort bredt tilgængelige. Jeg er glad for at, at vi med dette forsøg i England har medvirket til at påvirke debatten og opmærksomheden på den rolle, som bæredygtige brændstoffer kan spille sideløbende med elektrificeringen af biler,” udtaler CEO hos Mazda Motors UK, Jeremy Thomson, i en pressemeddelelse.
Toyota følger trop: Tester racerbiler i Japan
Og Mazda er ikke det eneste japanske mærke, som bejler til syntetisk benzin. En af de største bilproducenter, Toyota, har teamet op med Subaru, Suzuki og Daihatsu og etablerede 1. juli i år det såkaldte ’Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels’. Projektet har til formål at optimere udviklingen og produktionen af CO2-reducerende brændstoffer.
Og følger man lidt med i japansk motorsport, vil man vide, at både Toyota, Subaru og Mazda for længst har indsat forsøgsbiler i det japanske standardvognsmesterskab, Super Taikyu, for at eksperimentere med syntetisk benzin.
Formel 1: Vi kører på syntetisk benzin fra 2026
Åh, ja – og så har organisationen bag Formel 1 også tilkendegivet, at man fra 2026 ønsker at køre på 100 procent fossilfri benzin.
De nuværende Formel 1-biler kører på en blanding af 90 procent brændstof og 10 procent syntetisk brændstof, men det skal altså gøres bedre inden for de næste fire år. Udviklingen af den fossilfri racerbenzin sker i øvrigt sammen med Saudi Aramco – verdens største olieselskab.
Konklusionen? Benzinmotoren har muligvis kniven for struben. Men bødlen er begyndt at tøve…
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.