Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
SUV-segmentet er uhyre populært. Både i Danmark og resten af verden. Her på Bilbasen har vi derfor testet en bred pallette af SUV-modeller, der er tilgængelige på det danske marked, og præsenteret dem for dig i både tekst- og videoform.
Det brede og nærmest altomfavnende SUV-segment gør, at du finder alt fra farligt fancy firehjulstrækkere til de mere familievenlige modeller inden for samme segment. Vi har testet alt fra en spritny Range Rover og en tørstig Porsche til en brugt og fornuftig Volvo XC60. SUV-segmentet har med andre ord noget til ethvert behov.
LÆS OGSÅ: 5 grunde til at købe en SUV – og 2 til at lade være
Herunder har har vi samlet alle de tests og anmeldelser af SUV-biler, som vi har lavet gennem tiden. Hvis en bil fanger din interesse, kan du i flere tilfælde læse mere om bilen ved at klikke dig videre til en større artikel om den enkelte model.
God biljagt!
Seat Tarraco er mærkets tredje SUV, og med den træder den spanske bilproducent ind på markedet for store SUV’er. Med mulighed for både fem og syv sæder bliver den en direkte konkurrent til søsterbilerne Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace.
LÆS OGSÅ: Tre lynhurtige luksusbiler til den store familie
Som i søstermodellerne fås bilen med Dynamic Chassis Control (DCC), hvor føreren kan vælge, hvilken indstilling vedkommende foretrækker, men systemet kan også tilpasse sig automatisk og ændre indstilling afhængig af vejens overflade og kørestilen.
Alle motorer er med direkte indsprøjtning, turbo og yder mellem 150 og 190 hestekræfter. Et relativt stramt styretøj gør bilen til en mere dynamisk oplevelse end Kodiaq og Tiguan Allspace. Men hvordan adskiller den sig ellers fra de to nære slægtninge? Anders Berner har været til præsentation af bilen, og i videoen her får du første indtryk af Seat Tarraco.
Mercedes-AMG G63 er toppen af kransekagen i SUV-segmentet. Modelbetegnelsen ’G’ står for Geländewagen, som er tysk for terrænkøretøj. Bilen er oprindeligt udviklet til militæret, hvilket kan mærkes selv i de nye modeller i dag. For selvom modellen efterhånden har fået alt det seneste af Mercedes’ sikkerhed og elektronik, så er bilen stadig en yderst rustik oplevelse.
Når der er et AMG-mærke på bagenden af en Mercedes, er det som oftest ens betydende med masser af lyd og kræfter – og det er ikke anderledes for Mercedes-AMG G63. Under motorhjelmen finder du en potent 5,5 liters V8’er med dobbelt turbo.
Det betyder, trods bilens kampvægt på godt 2.500 kg, at den stikker afsted fra 0 til 100 km/t på blot 5,4 sekunder. Med så stor vægt og så mange kræfter, betyder det også, at Mercedes-AMG G63 er en tørstig fætter, med et teoretisk forbrug på 7,3 km/l.
Se hele video-testen af G63 her.
Range Rover Sport SVR er den mest kraftfulde model, som Range Rover producerer. SVR er for Range Rover, hvad AMG er for Mercedes – en afdeling der skruer ned for fornuften og op for køreglæden.
Bilen vejer intet mindre end 2.310 kg. Alligevel stryger den fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder, hvilket gøres muligt af en 5,0 liters V8-benzinmotor med kompressor, der yder 550 hestekræfter. Dette monstrum af et kraftværk under hjelmen kører 7,8 km /l, hvilket mildt sagt må kategorisere den som en tørstig fætter.
Range Rover Sport SVR er en SUV, der er gjort hårdere og skarpere. Så selvom det er en SUV, og selvom du putter den i dens blødeste køreindstilling, er affjedringen hård på bumpede veje. Den hårde undervogn hjælpes ikke ligefrem på vej af de 22 tommer lavprofilsdæk, den er monteret med.
Indvendigt er Range Rover Sport SVR så lækker, som en Range Rover skal være. SVR modellen er udstyret med et par aggressive skålsæder, der er et stilbrud i den ellers klassiske kabine.
Testen bestod primært af tørre tæsk på en fugtig Monza racerbane – du kan læse den hele lige her.
VW Touareg er den største SUV i VW’s modelprogram. Den er bygget på MLB-Evo-platformen, der deles af biler som Audi A4, A7 og Porsche Cayenne. Touareg deler mange komponenter med den dyrere Audi Q8, herunder motorer, luftundervogn og assistent-systemer, hvilket sikrer en uovertruffen komfort og køreoplevelse.
Prisen er egentlig den største forskel mellem Touareg og Q8 – og det kan mærkes i kabinen. Kromdetaljer og pianolak præger interiøret og knapperne er ”sparet” væk i instrumentbræt og midterkonsol. Lædersæder er ganske vidst standard, men kvaliteten på disse føles billig og plastikagtig.
Vælger du en udvidet læder-pakke til 18.000 kroner, kan du komme det billige læder til livs. Bilbasens Anders Berner anbefaler dog, at du kigger længere nede på listen af ekstraudstyr og sætter hak ved 4-hjulsstyring, der gør at bilen kan vende på en femøre trods dens kolossale størrelse.
Hør hele Anders Berners dom over VW Touareg her.
Porsche Cayenne Turbo er en dyr bil. Men det afspejles i bygge- og materialekvalitet såvel som i køreoplevelsen. Udover at være dyr at købe og køre, så er den også dyr i ekstraudstyr. Ting som nødbremse og trækkrog, som er standardudstyr i væsentligt billigere biler, er dyrt ekstraudstyr i en Cayenne Turbo.
Bilens kampvægt på godt over to tons hindrer hverken acceleration eller manøvredygtighed. Cayenne Turbo stryger fra 0 til 100 km/t på under fire sekunder, og den er meget involverende og velkørende.
Porsche Cayenne en gennemført bil, hvor man tydeligt mærker omtanken bag teknik og materialer. Som standard får du luksus som keramikbelagte stålbremseskiver, som eliminerer bremsestøv og forlænger skrivernes levetid med 30 %.
Har du pengene, og er du villig til at betale for udstyr, der er standard i en VW Polo, får du altså en gennemført luksus-SUV, der er noget af det ypperste i sin klasse. Se hvorfor i Bilbasens video-test her.
Audi SQ5 er en ulv i fåreklæder, der udvendigt fremstår ganske anonym, men som byder dig velkommen i racerinspirerende sæder og som har en vrælende Turbo-V6’er under kølerhjelmen. Dens 354 hestekræfter giver et kraftoverskud, der er en sportsvogn værdig, og som sender dig fra 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder.
Kabinen i SQ5 er lækker. Samlekvaliteten, materialerne og komforten er i absolut top-kvalitet. Men luksus-oplevelsen trænger ikke helt igennem bilens instrumentering. For selvom infotainment-systemet er flot og intuitivt, så halter skærmopløsningen efter, hvilket er en streg i regningen i forhold til kvalitetsfølelsen.
De fede racersæder og den potente turboladede motor kommer dog for en pris – og en høj en af slagsen. Derfor kan du med fordel kigge efter en ”almindelig” Audi Q5, hvis hestekræfter og racersæder ikke er førsteprioritet, når du er på udkig efter en SUV med plads til familien.
Du kan læse hele testen af den potente SQ5 her.
Volvo XC60 er en af de mest populære SUV-modeller på markedet med konkurrenter som eksempelvis Audi Q5. Det er en familie-SUV, som sagtens kan klare let terræn uden at være en offroad-maskine. Du skal derfor kigge andre veje, hvis du er på udkig efter en ”rigtig” terrængående firehjulstrækker.
Der er en del motorvarianter at vælge mellem, men de fleste brugte, der er til salg i dag, er diesel-versioner, som kører med fem cylindre. I nogle årgange er den fem-cylindrede version koblet med firehjulstræk, mens den fire-cylindrede huserer i versionerne med forhjulstræk i de første årgange og senere i alle varianter.
Køreoplevelsen er udpræget god og afslappende, mens kabinen er lækrere og venligere end de tyske konkurrenter. Eneste store minus i kabinen er bagsædepladsen, som halter efter selvsamme konkurrenter.
XC60 er en rigtig Volvo, hvorfor du får gode sæder, god rustbeskyttelse og femstjernet EuroNCAP-sikkerhed. En halvstor SUV af denne kaliber er naturligvis tørstig – både som diesel og benzin-variant. Hvis du kan leve med det, får du med XC60 en vellykket SUV med alle de rigtige Volvo-kvaliteter.
Tidligere var ’Cupra’ en modelvariant hos det spanske bilmærke Seat, men i 2018 blev navnet udskilt og gjort til et selvstændigt bilmærke. Cupra producerer endnu ikke biler selv, men gør eksisterende Seat biler mere sporty, og kan derfor sidestilles med M for BMW og AMG for Mercedes-Benz. Bilbasen har testet den nye Cupra Ateca, der kan betegnes som en af de første sports SUVer i sin klasse.
Med træk på alle fire hjul, en vægt på 1,632 kg og 300 hestekræfter, ryger du fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder. Firehjulstrækket, automatgearkassen og motoren er alle kendt fra VW og Audi-koncernen – så du ved, det virker.
Køreoplevelsen er, trods SUV-højden, sportslig. Elektronikken hjælper dig med at fordele kræfterne, men den hjælper ligeledes ved at bremse på de inderste hjul, når du kaster den ind i et sving.
Også i kabinen er det tydeligt, at Cupra er et synonym for sporty. Udover en række kulfiber-detaljer fås Cupra Ateca også med imponerende sportssæder. Det er dog begge ting, der skal krydses af på listen af ekstraudstyr.
Som standard kommer Ateca med et 8-tommer navigationssystem, adaptive støddæmpere, digitalt instrumentbræt, 360-graders kamera og parkeringssensor, hvilket er en flot standardpakke.
Jaguar i-Pace er en elektrisk SUV, der ligger i direkte konkurrence med den populære Tesla Model X. I Jaguar i-Pace får du et 90 kWt batteri, der sammen med elmotoren giver dig hele 400 hestekræfter og en teoretisk rækkevidde på 470 kilometer. På blot 30 minutters opladning skulle du kunne få 300 kilometer i rækkevidde.
Fuldstændig som med alle andre elbiler er Jaguar i-Pace tung, selvom den er bygget i aluminium. Bilen vejer over to tons, hvilket undervognen kan have svært ved at kapere på ujævne veje. Størstedelen af bilens vægt ligger i batteriet, som er placeret i bilens bund, hvilket giver et lavere tyngdepunkt og hjælper køreegenskaberne lidt på vej.
Indvendigt overgår Jaguar i-Pace sin konkurrent Tesla Model X med længder på vigtige parametre som byggekvalitet og materialevalg. Jaguar er et synonym for læder og luksus, og det er ikke anderledes i i-Pace.
Du kan se hele video-testen af Jaguar i-Pace her.
[ Januar 2019 | Esben Skrumsager ]Nu har vi testet i-Pace i koldere vejr, og vi må konstatere, at Jaguars elbil trods en imponerende teoretisk rækkevidde ikke en bil, der gør op med den udbredte rækkeviddeangst.
Med 96% strøm på batteriet kastede vi os ud på en 300 kilometer lang tur på tværs af Danmark. Det burde være en smal sag, men vi endte med at måtte lade op to gange undervejs i samlet 65 minutter, og da vi kom frem, var der under 20 procent strøm tilbage.
Skoda Kodiaq er et stort skrummel af en SUV, med dertilhørende blød og komfortabel affjedring samt et noget sløvt styretøj. Men styretøj og affjedring er det, man går på kompromis med, når en højere undervogn tilgodeses. Til gengæld er Kodiaq en SUV, der rent faktisk kan forcere halv-svært terræn.
Kodiaq kommer ud af Volkswagen og Audi-koncernen, hvilket betyder, at bilen kommer med solide 1,5 eller 2,0-liters TSI-benzinmotorer, som yder henholdsvis 150 og 180 hestekræfter, eller en 2,0 TDI dieselmotor med 190 hestekræfter. Alle er udstyret med DSG-automatgearkasse. Ingen af disse motorer gør Kodiaq til en racerbil, men de giver alligevel bilen en acceleration, der er tjep nok taget størrelsen i betragtning.
Førnævnte koncern gør også, at du ved, hvad du får i kabinen. God byggekvalitet og fint design uden at være spændende eller innovativt. Kodiaqs store plus er praktikken med et 720 liter stort bagagerum og god plads på bagsædet. Kodiaq fås også med syv sæder.
Læs hvordan det gik, da Bilbasens redaktør Esben Skrumsager tog Kodiaq med på en ‘off-piste’-tur i et sneklædt svensk vinterlandskab.
Peugeot 5008 er en stor familie SUV, der er praktisk, velkørende og flot i designet taget størrelsen i betragtning. Køreoplevelsen giver dig fin føling med underlaget, og selv med den lille 3-cylindrede motor er der tilstrækkeligt moment til at levere en hæderlig acceleration.
Affjedringen er ikke så blød, som man kunne frygte i en fransk bil med et højt tyngdepunkt. Og automatgearet er en fornøjelse – hvilket er lidt af en overraskelse, når Peugeot længe har holdt fast i forældede manuelle 5-trins gearkasser.
Kabinen er moderne, minimalistisk og rummelig. Mange funktioner styres via infotainmentsystemet, mens antallet af knapper holdes på et minimum. Komforten er høj, både i forsæderne, der giver masser af sidestøtte, og i bagsæderne, der består af tre enkelte sæder, der kan justeres og vinkles.
Læs hele testen af den franske familieflyder lige her.
Hvis du er lidt af en skabs-frankofil og på udkig efter en SUV, men 5008 er for stor til dine behov, kan du med fordel rette blikket mod dens lillebror. Peugeot 3008 blev kåret som Årets Bil i Danmark 2017, og er ligeså moderne, velbygget og velkørende som dens storebror.
Den britiske bilproducent har som de fleste andre bilproducenter smidt det køredynamiske håndklæde i ringen og overgivet sig til den globale SUV-tendens, som dikterer højbenede modeller i alle afskygninger. Først kom F-Pace til verden, og nu er lillebroren klar til introduktion på det danske marked. Sig goddag til Jaguar E-Pace!
Den kompakte SUV er i første omgang klar i en særlig udgave med tilnavnet “First Edition”. Den drives af Jaguars dieselmotor med 180 hk eller benzinmotor med 249 hk i kombination med 9-trins ZF-automatgearet.
Det fungerer fint i praksis, og du har ikke brug for flere hestekræfter, for Jaguar E-Pace er mildest talt ikke en bil, du har lyst til at køre stærkt i. Den kører fint og relativt fast – af en SUV at være – men set fra et køredynamisk synspunkt imponerer den ikke. Det kan godt være, linjerne er inspireret af Jaguar, men den manglende dynamik udskiller den højbenede model fra resten af katte-familien.
Priserne begynder allerede ved 383.771 kroner, hvilket må siges at være en uhyre interessant pris (det var Anders Berner også imponeret over, da han testede bilen første gang i videoen her). Det har næppe været billigere at køre i en britisk prestige-model? Og dog…
For de knap 400.000 kroner virker som et fiktivt beløb, når du ser den endelige pris på E-Pace i den tilgængelige First Edition. Det kan godt være, bilen er temmelig veludstyret. Men den har trods alt blot 180 moderate dieselheste, så når prisen (uden yderligere krydser på ekstraudstyrslisten) lander på svimlende 988.880 kroner – altså næsten 250% af udsalgsprisen – så hopper kæden af.
Der kan umuligt komme mange E-Pace på gaden i Danmark med sådan et prisskilt. En pris på 400.000? Ja, så er bilen interessant. En pris på 1.000.000? Så kan du næsten ikke undgå at bruge dine penge bedre på en hvilken som helst anden model.
Det er ikke for sjov, når Citroën proklamerer, at ”Comfort is the New Cool”. Om det er rigtigt eller ej kan selvfølgelig diskuteres, men franskmændene mener det i hvert fald seriøst.
For Citroën C5 Aircross betyder den høje undervogn med Citroëns nye ’Progressive Hydralic Cushion’-affjedring, at køreoplevelsen er usædvanligt blød og komfortabel – selv på hærgede små afrikanske småveje, hvor Bilbasens test af bilen fandt sted.
Indvendigt er C5 Aircross moderne i sit udtryk med ganske få knapper og et infotainmentsystem til de fleste af bilens funktioner, som klimaanlæg og navigation. Infotainmentsystemet virker dog en anelse forældet – både målt på responstid og opløsning.
Foruden affjedringen imponerer C5 Aircross på plads og praktik. Den rummer hele 580 liter i bagagerummet og har et bagsæde bestående af tre enkeltstole, der alle kan justeres i dybde og vinkel.
Du kan læse hele testen af Citroën C5 Aircross lige her.
Når der er tale om højbenede SUV’er og Crossovers er Anders Berner ikke let at imponere. Alligevel faldt han pladask for Audi Q8, da han tidligere i år havde bilen til låns for at lave en videoanmeldelse af bilen.
Man kan nærmest kalde Audi Q8 for en coupé-version af den store Audi Q7. Den har coupé-kvaliteter som rammeløse døre og et skarpt design med lavere taghældning men helt uden at kompromittere kabinepladsen, der er bedst sammenlignelig med den store luksus-limousine Audi A8.
Kabineindretningen i Q8 er gennemtænkt, og byder på en justerbar bagsæderække med USB-indgange til opladning af børnenes iPads på lange kør-selv-ferier. På forsædet er der harmoni mellem touchskærme og knapper med stor brugervenlighed.
Af kritikpunkter nævner Berner gearkassen, der virker en anelse for fokuseret på økonomi, hvilket betyder, at der enten sker en hel masse eller absolut ingen ting, når du trykker på speederen.
Køber du en Q8 anbefales det på det kraftigste, at du sættet kryds ved både luftaffjedring og firehjulsstyring.
Range Rover Velar er navnet på den seneste model fra Range Rover, som udfylder hullet mellem den lille Range Rover Evoque og den store Range Rover Sport. Man kan således kalde Velar for en fattigmands Range Rover, som Berner gjorde i sin videotest af bilen.
Selvom det er en billigere version af en Range Rover Sport, er der ikke sparet på mange af de detaljer, der gør den til en rigtig Range Rover. Den er flot at se på både indvendigt og udvendigt, og har et utal af elektroniske indstillinger der hjælper dig med at begå dig i svært tilgængeligt terræn.
Med en elektrisk bagklap, en gearvælger der popper op af midterkonsollen, en infotainmentskærm der løfter sig og touch-funktioner på rattet er der ikke sparet på de dyre Range Rover-gadgets.
Naturligvis er der også kritikpunkter, som blandt andet lyder på et uimponerende infotainmentsystem og ‘smarte’ elektriske dørhåndtag, der skal ligne noget fra en Tesla, men som fungerer halvt så godt.
En elektrisk SUV? Det lyder ikke umiddelbart som noget vores videojournalist Anders Berner er fan af. Men der tager du fejl! Se bare hans videotest af Audi e-tron her.
Med e-tron får du latterligt meget bil for pengene grundet de lavere afgifter på elbiler. Du får en lydløs og komfortabel køreoplevelse samt et udstyrsniveau der er på niveau med den milliondyre Audi Q8 til under 800.000 kroner – og så endda med god samvittighed.
Som standardudstyr i Audi e-tron får du blandt andet alufælge, LED-forlugter, multifunktionsrat i læder, 4-zoners klimaanlæg, digitalt instrumentbræt, omgivelseskameraer og adaptiv fartpilot, som selv holder afstanden til forankørende biler. B&O lyd, head-up display og vognbaneassistent må du dog betale lidt ekstra for.
På byggekvalitet ind- såvel som udvendigt sætter e-tron sin amerikanske konkurrent Tesla Model X til skamme. Det er jo trods alt en tysker! På gadget-fronten får du i e-tron også kameraer som sidespejle, der dog ser bedre ud end de virker.
Er det en færge? Er det en Boing 747? Nej, det er såmænd bare den nye BMW X7, der ikke kun deler størrelse med en færge og et passagerfly men også komfort og benzinøkonomi.
BMW X7 går all-in på komfort og luksus. På enkelte områder kan det gå lidt over gevind med diamantgearvælger og et kæmpemæssigt kølergitter. Men den store færge af en SUV er nok som udgangspunkt ikke udviklet til det danske marked men nærmere det amerikanske eller kinesiske, der i højere grad sætter pris på monstrøse slæder og bling-bling.
Som standard kommer bilen med digital instrumentbræt, head-up display og BMW Gesture Control, som gør det muligt at styre dele af infotainmentsystemet ved blot at lave fagter med hænderne i luften.
Du får også en ottetrins automatgearkasse, firezones klimaautomatik, tredelt panoramaglastag, adaptive LED-forlygter, køreassistentsystemer og automatisk parkering uden at betale ekstra.
Se videoanmeldelsen af BMW X7 her.
Ja, okay. Her er mere tale om en pick-up end en SUV. Men da pick-up-kategorien på Bilbasen er ganske begrænset, får denne højbenede Ford lov til at komme med på denne opsamling.
Ford Ranger Raptor er et terrængående monster, der er hævet 53 mm i forhold til den mere civiliserede Ford Ranger. Den ekstra højde gøres mulig med rally-inspireret “Fox” affjedring, der kan tackle selv det mest frygtindgydende terræn ved høje hastigheder. Det måtte Berner også sande, da han under sin videotest af Ranger Raptor fik lov at flyve over en hullet grusvej med 140 kilometer i timen.
Motoren er en forholdsvist ikke-imponerende firecylindret sag, der hjælpes på vej af lydoptimering gennem højtalerne, så den lyder som en femcylindret. Undervognen er optimeret til UG og den 10-trins-gearkasse som Ford har valgt at smide i er lynhurtig og velskiftende.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.