Et af verdens mest ikoniske bildesign er skabt af en græker, nemlig Sir Alec Issiogonis. Ret beset var han halvt brite, og Sir titlen fik han først efter han havde designet den populære Mini. Men det er ham, der har tegnet den lille bitte bil. Han havde også lavet stregerne til Morris 1000 eller tihundrede […]
Ugens fund
Ugens fund: Ferrari Testarossa
Vi ved godt, at biler uden registreringsafgift ikke er så populære som ugens fund, men i dette tilfælde gør vi en undtagelse. For se lige den bil. (se også de superfede billede nederst i dette indlæg) En hvid Ferrari Testarossa til salg i Danmark er ikke et hverdagssyn, men lige nu er der to til […]
1.001 Nm i Ugens Fund
Det var meningen at Ugens Fund skulle være en Mercedes-Benz Pagode fra 1960’erne. Den klassiske cabriolet, der bare er steget og steget i pris. Charmerende og uimodståelig. Men i søgningen over Mercedes-Benz cabriolet dukkede denne SL 65 op, og så var det alligevel som om den Pagode blev glemt. Efterladt i støvet. Vi har før […]
Ugens fund: BMW 3.0 CSI
Det er nok 20 år siden, jeg så en BMW 3,0 CSI i Herning. Dengang som nu er det en fantastisk smuk bil. Når man ser den, er det mest bemærkelsesværdige letheden i designet. Moderne biler har høje hoftelinjer og lave ruder for at få bilen til at se muskuløs ud. En BMW 3,0 CSI […]
Ugens fund: Alpina B8
Af Ebbe Sommerlund. Motorvejsmissiler er nok det mest dækkende ord for de biler, der bliver produceret i Buchloe i Bayern. Produceret er naturligvis så meget sagt, for bilerne kommer fra BMW-fabrikken, men da Alpina dels bygger dem temmelig meget om og dels har sin egen fremstillingskode, så er en Alpina ikke en BMW, selv om […]
En Corvette er ikke nogen vildt sjælden bil i Danmark, men over-Corvetten ZR1 er. Normalt trækker den amerikanske sportsvogn luften ned i sine otte lunger på naturlig vis. Det fungerer ganske udmærket, når man har seks liters kapacitet. Det får en vanlig Vette 404 hk ud af, hvis vi taler modelgeneration C6, der løber fra […]
Ugens fund: El-raketten
Det er næsten ikke muligt, men Tesla Roadster er, hvad man kalder ‘an instant Classic’. Den slags er normalt forbeholdt mærker i liga med Ferrari og ikke biler, der er skabt af bagmænd, der er ukendte i bilverdenen. Men i kraft af den karismatiske direktør, Elon Musk, masser af hype, accelerationer som en raket og […]
Ugens fund: Renault Clio RS
Hvis der står RS på en Porsche eller en Audi, så betyder det Renn Sport, altså motorsport. Står det på en Renault, så betyder det Renault Sport, og det er næsten det samme. Renault Sport er den division af Renault, der tager sig af motorsport – lige fra Formel 1 til rally. Samtidig bygger de […]
Ugens fund: Mazda MX-5
Mazda har netop vist billeder af en ny Mazda Mx-5, men den nuværende er altså heller ikke helt tosset. Sjældent er en bil blevet en klassiker hurtigere end Mazda Mx5. Den har altid fået masser af ros fra medierne for sine delikate køreegenskaber og værdi for pengene. Første generation var et kæmpehit, mens anden generation […]
Ugens fund: M5-dræberen
Cadillac CTS-V er hurtigere end BMW M5 – også på Nürburgring. Det er en stationcar med masser af motor Lige nu er der en på BilBasen – godt nok på leasing, men det er sikkert også det smarteste for en bil i den kaliber. At sidde bag rattet i Cadillac CTS-V er en surrealistisk fornemmelse […]
Ugens fund: Morgan +8
En Morgan er en Morgan. Ja ok, der findes mere end én model, men forandringerne de sidste 40 år er meget svære at få øje på. Indtil 1936 producerede den britiske bilfabrik udelukkende trehjulede biler, der på grund af engelsk lov rent juridisk var en ’cykelbil’. Dermed undgik den almindelig bil-skat. Morgans første firehjulede hed […]
Italienere er kendt som elegante forførere med store armbevægelser. Sådan er en Alfa Romeo GT også – den forfører dig med det samme med sine smukke linjer, rappe bevægelser og tenorsang fra motorrummet. Her på kontoret bliver der godt nok joket med, at når Luigi på Alfa-fabrikken skal på toilet, så går Luigi på toilet […]
Ugens fund: Honda NSX
Honda NSX har sit helt eget lille kapitel i moderne bilhistorie. Salgsmæssigt var den ikke nogen stor succes, men aftrykket er alligevel markant. Da konceptbilen blev vist for 25 år siden, var Honda NSX det ypperste japanerne kunne præstere. Karrosseriet og chassiset var bygget af aluminium og motoren på tre liter ydede 270 hk ved […]